شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی:‌ اگر اراده وجود داشته باشد گفت‌و‌گو بهتر از تحریم و جنگ است

یک روز پس از رد درخواست مذاکره واشینگتن از سوی تهران، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در دیداری با رییس‌جمهوری چین با انتقاد از افزایش فشارها بر ایران اعلام کرد در صورت وجود اراده گفت‌و‌گو بهتر از تحریم است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روحانی در این دیدار که امروز جمعه ۲۳ خرداد در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، گفت: «چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، می‌توان برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفتگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید.»

روحانی برای شرکت در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان سفر کرده است.

رییس جمهوری ایران در این دیدار با انتقاد از ترویج افراط‌گرایی و تروریسم در جهان، ایستادگی ایران و چین در برابر آمریکا را به نفع آسیا و جهان خواند.

او با اشاره به فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا گفت: «ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود، بلکه متحدتر و مقاوم‌تر می‌شود.»

روحانی همچنین در ارتباط با حفظ برجام، ایران را متعهد به آن دانست و اعلام کرد آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد. به گفته او، هدف آمریکا از افزایش فشارها «تسلط بر کل جهان» است.

رییس‌جمهوری ایران در حوزه اقتصادی همکاری بین دو کشور با اشاره به حضور چین در ایران گفت: «از سرمایه‌گذاری چین در توسعه مناطق و بنادر جنوبی خود استقبال می‌کنیم.»

اشاره او به بندر چابهار است که پیشتر نیز هند در قسمت‌هایی از آن حضور یافته و سرمایه‌گذاری کرده است. پیشتر شنبه ۱۱ خردادماه نیز روحانی از پیشنهاد وزیر خارجه تاجیکستان برای بهره برداری از بندر چابهار استقبال کرده بود.

بندر چابهار در استان سیستان بلوچستان واقع شده است و تنها بندری است که از طریق دریای عمان اجازه دسترسی ایران به آب‌های بین‌المللی را می‌دهد.

این دیدار و موضع‌گیری رییس جمهوری ایران یک روز پس از گفت‌و‌گو با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، در تهران صورت می‌گیرد. آبه برای میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن به ایران سفر کرده بود، اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشنهاد مذاکره را رد کرد.

همزمان با این دیدار، تنش‌ها درباره حملات روز گذشته به دو  نفتکش‌ در دریای عمان بالا گرفته و آمریکا نیز ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است.

 

رییس‌جمهوری چین: خروج آمریکا از برجام عامل تنش‌ها است

شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، در این دیدار با تایید علاقه کشورش به گسترش روابط با ایران، از یک جانبه‌گرایی آمریکا انتقاد کرد. او گفت: «خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام اصلی‌ترین عامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای است.»

 پینگ اعلام کرد که کشورش به دنبال توسعه «چندجانبه‌گرایی» در جهان است.

پیش از این دیدار، رییس جمهوری چین در سفری به روسیه و در بیانیه مشترکی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، از نقش ایران در برجام و تعهد این کشور به آن حمایت کرده بود.

نشست سازمان همکاری شانگهای، روزهای جمعه و شنبه ۲۳ و ۲۴ خرداد، با حضور مقام‌های ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران برگزار می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More