شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حدود ۱۸۰ فعال ایرانی طرح ربایش مسیح علی‌نژاد را محکوم کردند و خواستار برخورد جدی دولت‌ها شدند

 

حدود ۱۸۰ نفر از مادران دادخواه، استادان دانشگاه، فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری و همچنین نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایرانی در بیانیه‌ای مشترک طرح ربایش مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکا از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی را «توطئه تروریستی» خواندند و آن را محکوم کردند.

در این بیانیه با عنوان «در محکومیت آدم‌ربایی و تروریسم جمهوری اسلامی» آمده است: «ما از حق آزادی بیان و حق کنشگری سیاسی و حقوق بشری مسیح علی‌نژاد و دیگر منتقدان، تحلیلگران و فعالان در تبعید دفاع می‌کنیم.»

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقرار خود در سال ۱۳۵۷ تاکنون اقدام به «ترور و آدم‌ربایی در خارج از مرزهای ایران» کرده است.

این فعالان ایرانی مماشات جامعه جهانی با جمهوری اسلامی در این زمینه را «غیرقابل اغماض» خواندند و اضافه کردند: «عدم قاطعیت و پیگیری کشورهای ذیربط جهت پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌ها و عملیات ترور برون‌مرزی منجر به تداوم تهدید، سرکوب و حذف اپوزیسیون در تبعید ایرانی شده است.»

علاوه بر تعدادی از مادران دادخواه، منیره برادران، پرستو فروهر، رضا علیجانی، آذر نفیسی، حسن نایب هاشم، رضا فرخ‌فال، شهلا شفیق، مهران براتی و علی افشاری و نعیمه نامجو از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنان تاکید کردند که طرح ربایش علی‌نژاد در خاک آمریکا بار دیگر نشان داد حکومت ایران «از هیچ تلاشی برای ساکت کردن مخالفان خود حتی در خارج از مرزهای ایران فروگذار نمی‌کند».

این فعالان مدنی، سیاسی، حقوق زنان و حقوق بشر، دولت‌های جهان را ملزم دانسته‌اند تا با «قاطعیت و پیگیری» حکومت ایران را در مورد این طرح و دیگر عملیات تهدیدگرانه و تروریستی علیه دیگر منتقدان، تحلیلگران و فعالان ایرانی پاسخگو کنند و حافظ امنیت مخالفان ایرانی در خاک این کشورها باشند.

«برخورد جدی بر مبنای روش‌ها و عرف دیپلماتیک» خواسته اصلی این بیانیه از جامعه جهانی در برابر «اقدامات جنایتکارانه جمهوری اسلامی» است.

امضاکنندگان این بیانیه مشترک در پایان یادآور شدند: «رفتارهای تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران، نه تنها امنیت شهروندان ایرانی، بلکه شهروندان دیگر کشورها را به خطر انداخته است.»

پیشتر چند نهاد صنفی روزنامه‌نگاری و انجمن قلم آمریکا، توطئه ربایش علی‌نژاد را «نفرت‌برانگیز» خوانده و محکوم کرده بودند.

این روزنامه‌نگار ایرانی چند ساعت پس از افشای طرح ربودن او به دست ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «اگر من کم بیاورم به جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان داده‌ام که بیا گروگان بعدی را بگیر.»

او همچنین تاکید کرد مصمم‌تر شده تا به دولت‌های غربی درباره نقض حقوق بشر در ایران و مذاکره با جمهوری اسلامی هشدار بدهد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More