شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حبس کردن ۱۰ کودک کار در زیرزمین بهزیستی شاهین‌شهر

 

به دنبال انتشار گزارش‌ها از حبس شدن ۱۰ کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، از برکناری «خاطیان» این پرونده خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۱۵ شهریورگزارش داد که تعدادی از شهروندان شاهین‌شهر روز پنجشنبه متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیرزمین اداره بهزیستی این شهر شدند.

بر اساس این گزارش، پس از تماس با پلیس و آتش‌نشانی، ماموران توانستند وارد زیرزمین اداره بهزیستی شوند. آنها دریافتند که ۱۰ کودک کار ساعاتی قبل از آن، از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این کودکان پس از زندانی شدن «بدون مراقب و کوچکترین امکانات» در زیرزمین این اداره، خواهان کمک بودند.

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، در این زمینه به ایسنا، گفت این کودکان در جریان «طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان در ساعت ۲۳ شب پنجشنبه» جمع‌آوری و حبس شدند.

او افزود: «بر اساس قول قبلی، در مرحله اول، خاطیان این ماجرا از مسئولیت تعلیق شدند.»

 

 

محسن انصاری، موسس و مدیر گرمخانه مردمی «بی‌خانمان‌های امید»، به ایسنا، گفت: «اداره بهزیستی شاهین‌شهر مکانی برای نگهداری کودکان جمع‌آوری‌شده نداشته و تنها راهکاری که به ذهن آنها رسیده محبوس کردن کودکان در زیرزمین اداره بوده است.»

به گفته این فعال مدنی، بر اساس قانون جمهوری اسلامی، کودکان کار و خیابانی باید جمع‌آوری شوند، ولی اینکه چطور جمع‌آوری و کجا نگهداری شوند، مشخص نیست. 

او همچنین تاکید کرد: «به خاطر شیوع کرونا هیچ‌گونه طرح جمع‌آوری افراد کارتن‌خواب، متکدیان و کودکان کار نباید اجرا شود، مگر طرح‌هایی که تحت کنترل و نظارت خاص و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و قرنطینه انجام شود.»

تعریف نامشخص از «کودکان کار» در ایران، در کنار دیگر علل، موجب شده آمار دقیقی از تعداد این کودکان در دسترس نباشد و مقام‌های جمهوری اسلامی آنها را بیشتر «متکدی» بخوانند.

بر اساس آمارها، بین سه‌ میلیون (آمار رسمی) تا هفت میلیون (آمار غیررسمی) کودک کار در ایران وجود دارند که بخش عمده‌ای از این آمار را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی مقام‌های بهزیستی، از احتمال اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و قرنطینه کردن آنها خبر دادند.

اما طرح‌های دولت برای جمع‌آوری این کودکان تاکنون بارها با انتقاد دیگر مقامات یا فعالان حقوق کودک مواجه شده است.

حامد فرمند، فعال حقوق کودک، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، در این زمینه گفته است: «برخورد دولتی با کودکان کار و خیابان، مثل برخورد با مبلمان شهری بوده است، به این معنی که خواستند ظاهر را زیبا کنند و برخوردشان جمع‌آوری این کودکان از سطح شهرهاست.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More