شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: در دیدار روز چهارشنبه، خط قرمزهای آمریکا را برای ولادیمیر پوتین روشن می‌کنم

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرد که در دیدار روز چهارشنبه خود با رییس‌جمهوری روسیه خطوط قرمز آمریکا را برای ولادیمیر پوتین روشن خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه و دو روز قبل از اولین دیدار خود در هیات رییس جمهوری ایالات متحده با ولادیمیر پوتین طی یک نشستی مطبوعات از سیاست‌های روسیه و پوتین انتقاد کرد.

بایدن در خصوص نقض امنیت سایبری و نقض حقوق بشر نیز به روسیه هشدار داد و از جمله گفت که اگر ولادیمیر پوتین در مسائلی مانند امنیت سایبری همانند گذشته رفتار کند، آمریکا به آن پاسخ خواهد داد.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین هشدار داد که «مرگ احتمالی الکسی ناوالنی»، از مخالفان پوتین که هم‌ اکنون در روسیه زندانی است، نشانه دیگری از عدم پایبندی مسکو به حقوق بشر خواهد بود و چنین اتفاقی به روابط روسیه با آمریکا و بقیه جهان آسیب خواهد زد.

با این حال جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در سخنان روز دوشنبه خود در توصیفی ملایم‌تر از سخنان پیشین خود، ولادیمیر پوتین را شخصی «درخشان، سرسخت و رقیبی ارزشمند» توصیف کرد.

جو بایدن همچنین درباره پیوستن اوکراین به ناتو نیز گفت: «اوکراین برای پیوستن به ناتو هنوز باید برای ریشه‌کنی فساد و‌ کسب معیارهای لازم تلاش کند.»

او همزمان با اشاره به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و نقش مسکو در اتفاقات شرق اوکراین، گفت: «اوکراین را در موقعیتی قرار می‌دهیم که بتواند در مقابل حمله روسیه مقاومت کرده و امنیت خود را حفظ کند.»

بایدن که در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت آخرین کاری که می‌خواهم انجام بدهم این است که در مقابل رسانه‌های جهان مذاکره کنم در حالی که به دیدار دشمن و یا کسی می‌روم که می‌تواند دشمن باشد.

رییس‌جمهور آمریکا اواسط ماه مارس، اسفند ماه گذشته، در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ای‌بی‌سی از ولادیمیر پوتین به عنوان «قاتل» نام برد که به تنشی چند روزه میان روسیه و آمریکا منجر شد.

پس از آن دولت آمریکا پس از حمله سایبری ماه آوریل توسط گروه «دارک‌ساید» که در روسیه فعالیت دارد، دستور تحریم ده‌ها شخص و چندین نهاد روسی را در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را صادر کرده بود.

علاوه بر این، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که قرار است جو بایدن در دیدار خود با ولادیمیر پوتین، چندین شکایات را نیز در خصوص حملات سایبری انجام شده از روسیه، مطرح کند.

با این حال جو بایدن  در کنفرانس خبری روز دوشنبه ، ۱۴ ژوئن، ۲۴ خرداد، خود با وجود بیان هشدارهایی به روسیه، با زبانی نرم‌تر به استقبال دیدار روز چهارشنبه خود با پوتین رفت.

استفاده بایدن از لحنی ملایم در کنفرانس خبری روز دوشنبه در مورد پوتین و روسیه، درحالی انجام شد که انتظار می‌رفت با توجه به فشارهای که از داخل آمریکا به دولت او وارد می‌شود، لحن تندتری را در مورد پوتین و روسیه به کار گیرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین دیدار خود با پوتین را خواست اعضای ناتو نیز عنوان کرد و گفت که اعضای ناتو نیز با حمایت خود، از من برای دیدار با پوتین سپاس‌گزاری کردند و معتقدند این دیدار، کار درستی خواهد بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More