شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جهش سه هزار نفری مبتلایان روزانه کرونا طی ۱۰ روز در ایران

آمار اعلام‌شده توسط دولت ایران نشان می‌دهد در ۱۰ روز از آغاز سال ۱۴۰۰، شمار روزانه مبتلایان به کرونا در کشور با جهشی سه هزار نفری، به بیش از ۱۰ هزار مورد، رسیده است.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت،‌ روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین‌ ماه اعلام کرد: در شبانه‌روز اخیر بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، ۱۰ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند. در همین مدت ۹۱ بیمار کرونا نیز، جان خود را از دست دادند.

به گفته لاری، شمار کل بیماران در کشور، به بیش از یک میلیون و ۸۷۵ هزار نفر رسیده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که گزارش رسمی دولت در آخرین روز سال ۱۳۹۹، حاکی از ثبت روزانه، هفت هزار و ۵۴۰ مبتلا بوده است. این میزان اکنون افزایش حدود سه‌هزار نفره را نشان می‌دهد.

آخرین بار در آذرماه بود که شمار روزانه مبتلایان کوید به ۱۴ هزار مورد در روز نزدیک شد.

تعطیلات عید نوروز در شرایطی شروع شد که ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های تردد و سفر را تنها برای شمار محدودی از شهرها اعمال کرد،‌ اما از نخستین روز سال ۱۴۰۰، وزارت بهداشت تایید کرد شیوع ویروس گسترش یافته و تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در حال افزایش است.

همزمان، مقام‌های اجرایی و انتظامی از شهروندان خواستند نسبت به لغو برنامه سفر و یا بازگشت فوری به محل اقامت خود اقدام کنند.

قرار است از روز چهارشنبه با اتمام مهلت دولت، جریمه برای تردد خودروها در شهرهای ممنوعه ، اعمال شود. جریمه‌ها، مبالغی تا یک میلیون تومان را در بر می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته ، درآمدهای کلانی برای حکومت ایجاد کرده است.

 

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی

شمار شهرهای نارنجی و قرمز نیز روز به روز در حال افزایش است و اکنون ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نیز نارنجی اعلام شده‌اند. پیش از آغاز سال ۱۴۰۰، سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت،‌ گفته بود که ستاد مقابله با کرونا رنگ‌بندی‌های «شادتر» را برای اعمال محدودیت‌ها در نظر گرفته است.

تشدید شیوع ویروس جهش‌یافته نیز از جمله مشکلات مورد اشاره مقام‌های بهداشتی است. در استان خوزستان، به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ۶۳ درصد بیماران به این نوع کرونا مبتلا شده‌اند.

در استان‌های دیگر نیز تخت‌های بیمارستانی با افزایش مراجعان در حال پر شدن است. در زنجان معاون دانشگاه علوم پزشکی استان از آغاز پیک چهارم خبر داده و هشدار بروز «فاجعه کرونایی» را مطرح کرده است.

روند و سرایت بیماری در ایران حالی تشدید شده است که بر اساس اعلام مقام‌های سازمان نظام پزشکی، واکسیناسیون توسط حکومت دیر شروع شد و همچنان به کندی پیش می‌رود.

بنا بر آخرین آمار اعلام شده، تا کنون کمتر از یک درصد جمعیت کشور موفق به دریافت واکسن کوید شده اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More