شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جهش سه برابری تعداد ابتلای روزانه به کرونا در خوزستان: فقط طی یک روز آزمایش ۵۵۰ نفر مثبت شد

پس از هشدارهای مکرر مقام‌های محلی از جمله رییس بیمارستان رازی اهواز درباره وضعیت بحرانی شیوع کرونا در خوزستان، آمار ابتلای روزانه به کرونا در خوزستان به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اعلام کرد که در بیست و چهار ساعت گذشته ۵۵۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در خوزستان شناسایی شده است.

تعداد ۵۵۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا که روز چهارشنبه در خوزستان ثبت شد نسبت  به آمار  ۱۶۴  بیمار جدید در روز  سه‌شنبه، حاکی از سه برابر شدن تعداد ابتلای روزانه در خوزستان طی بیست و چهار ساعت  است.

جهش  سه برابری تعداد ابتلای روزانه در این استان درحالی رخ داد که  از روز دوشنبه گذشته به دنبال به هشدار استاندار خوزستان و رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به «طغیان کرونا»، با دستور وزیر بهداشت و کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا، دور تازه محدودیت‌ها در خوزستان آغاز شده و در ۹ شهر مقررات سختگیرانه اعمال شده است.

همزمان سعید نمکی وزیر بهداشت با بحرانی‌تر شدن وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، شامگاه چهارشنبه در حکمی علیرضا افشار را به عنوان نماینده خود در این استان و بری امور اجرایی مقابله با کرونا منصوب کرد.

همچنین شهردار بهبهان شامگاه چهارشنبه در جریان اعلام وضعیت فوق‌العاده و قرمز از پشت بلندگو، در توصیف وضعیت شیوع و ابتلا به کرونا خطاب به مردم این شهر استان خوزستان، گفت: «وضعیت فوق‌العاده بحرانی و آزمایش‌‌های مثبت کرونا به مرز انفجار رسیده است، قرنطینه خانگی را صد در صد رعایت و خیابان‌ها را خلوت کنید. پارک‌ها ممنوع و آرامستان‌ها تعطیل است، مراقب جان خودتان و عزیزان‌تان باشید.»

به گفته علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با احتساب ۵۵۳ بیماران جدید که آزمایش آنها در روز چهارشنبه مثبت شد، تعداد مبتلایان به کرونا در خوزستان به پنج هزار و ۳۴۷ نفر افزایش یافت. این آمار رسمی نشان می‌دهد که فقط طی بیست و چهارساعت در فاصله بیست و سوم تا بیست و چهارم اردیبهشت به میزان ده درصد کل آمار رسمی مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع تاکنون بر تعداد مبتلایان به کرونا در استان خوزستان افزوده شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که «از میان ۵۵۳ بیمار جدید کرونا در خوزستان، ۱۳۲ نفر در بیمارستان‌ها و ۴۲۱ بیمار نیز در مراکز درمانی سرپایی شناسایی شده‌اند.»

او شمار جان‌باختگان در شبانه روز گذشته را در خوزستان هفت نفر اعلام کرد و گفت: «شمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا در استان خوزستان به ۳۱۰ نفر رسیده است.»

مقام‌های مسئول دلایل مختلفی برای افزایش ناگهانی و طغیان شیوع و ابتلا به کرونا در خوزستان ذکر کرده‌اند. علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه «مردم خوزستان» را مقصر موج جدید و گسترده شیوع کرونا در این استان معرفی کرد و گفت: «امروز گزارشی که در هیات دولت از علت شیوع گسترده کرونا در این استان ارائه شد، نشان داد که به دلیل رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور مردم در مراسم‌ عزاداری و عروسی و تجمعات دیگر سبب افزایش مبتلایان شده است.»

ربیعی همچنین گفت که «امیدواریم مردم خوزستان نیز با تجربه تلخ اخیر مراعات بیشتری داشته باشند.»

عبدالله سامری، نماینده خرمشهر در مجلس دهم، اما دو روز قبل در واکنش به سخنان مشابه مقام‌های دولتی که مردم را مقصر طغیان کرونا در خوزستان معرفی می‌کنند، گفت:«آنچه شیوع کرونا در خوزستان را بالا برد، ناراستی‌ها و تناقض‌گویی‌های آقایان در دولت است، رفتاری که سبب شد مردم هم دیگر به این بیانات متناقض اعتمادی نداشته باشند.»

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، نیز راه‌اندازی یک آزمایشگاه جدید کرونا و مشخص شدن نتیجه تعداد زیادی آزمایش را سبب جهش چندین برابری شمار روزانه ابتلا به کرونا در خوزستان عنوان کرد. او روز چهارشنبه گفت: «پس از بهره‌برداری از سومین آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در روز سه‌شنبه با تلاش شبانه روزی همکاران بهداشت و درمان، نتایج حجم قابل ملاحظه‌ای از نمونه‌های جمع آوری شده از مراکز جامع سلامت در چند روز گذشته در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته مشخص شد.»

این درحالی است که بنابر آمارهای رسمی شمار ابتلای روزانه به کرونا در استان خوزستان تا قبل از بازگشایی‌ ادارات و واحدهای صنفی به دستور حسن روحانی در ۲۳ فروردین ماه روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ مورد بود، از یک هفته پس از این بازگشایی‌ها شمار موارد ابتلای روزانه با افزایشی سه برابری مواجه شد و به ۱۷۰ تا ۱۹۰ مورد در روز رسید.

با افزایش سه برابری تعداد بیماران روزانه در خوزستان بود که از دوشنبه گذشته بار دیگر محدودیت‌ها در خوزستان افزایش یافت و در ۹ شهر از جمله اهواز، خرمشهر، آبادان، دزفول محدودیت تردد و تعطیلی اصناف به شدت اجرا شد.

آمار رسمی اعلام شده طی بیست و چهار ساعت ۲۳ تا ۲۴ اردیبهشت ماه اما نشان می‌دهد که تعداد بیماران جدید شناسایی شده طی یک روز در استان خوزستان نسبت به ده روز گذشته دست‌کم سه برابر و نسبت به روزهای قبل از بازگشایی‌ها، قبل از ۲۳ فروردین ماه، دست‌کم هشت  برابر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More