شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنجال بر سر اظهارات سعید قاسمی

در پی انتشار ویدئویی از سعید قاسمی، یکی از فرماندهان بازنشسته نظامی درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جریان جنگ بوسنی، روابط عمومی کل سپاه پاسداران اظهارات او را تکذیب کرد و آن را «شخصی و بی‌اعتبار» خواند.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۲۸ فروردین تاکید کرد که اظهارات سعید قاسمی «شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نمی‌باشد.»

 این مقام به سابقه فعالیت «داوطلبانه» سعید قاسمی در بوسنی و گذشت چند سال از بازنشستگی او اشاره کرد و گفت: «این گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسئولیت اظهارات  اخیر بر عهده وی است.»

در همین حال، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران به سعید قاسمی و دیگر افرادی که از سپاه بازنشسته و یا جدا شده‌‌اند هشدار داد تا از «اظهار‌نظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع» پرهیز کرده و «بهانه و دستاویز» دراختیار دشمن قرار ندهند.

چندی پیش، سعید قاسمی از اعضای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک گفت‌وگوی اینترنتی موسوم به «رودررو» گفته بود در جنگ بوسنی «ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین رفته بودیم.»

سعید قاسمی در این گفت‌وگو می‌افزاید آن زمان گروه‌های مختلف جهادی، از جمله القاعده، وارد بوسنی شدند «و استیل ما را گرفتند» و اتفاق جدیدی رقم خورد.

او در این برنامه ویدئویی اینترنتی تاکید می‌کند که این اطلاعات، قبلا از طریق یک خبرنگار به آمریکا‌یی‌ها رسیده و آنها در کتاب‌های‌شان در این‌باره نوشته‌اند.

در پی انتشار این ویدئو، هلال احمر ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین طی اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که از سعید قاسمی به مراجع قضایی شکایت می‌کند.

هلال احمر ایران در این اطلاعیه با استناد به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، خود را در مخاصمات مسلحانه بی‌طرف دانسته و تاکید کرده است که «هیچ گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیرو‌های نظامی نمی‌دهد.»

دبیر کل جمعیت هلال احمر هم در یک برنامه زنده تلویزیونی در حال پخش از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «با افرادی که از لباس این نهاد سوء‌استفاده کنند برخورد می‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More