شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنجال انتشار یک ویدیو قدیمی از ناو هواپیمابر‌ آمریکایی در خلیج فارس

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به تازگی بدون توجه به قدیمی بودن ویدیوی مربوط به تصویربرداری یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس، اقدام به بازپخش آن کرد.

این ویدیو که ابتدا از سوی خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شد از این جهت جنجال‌آفرین شد که کمی پس از وارد شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، مورد بهره‌برداری رسانه‌ای قرار گرفت.

در این ویدئو پهپاد سپاه در حال پرواز بر روی ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت آیزنهاور و یک کشتی جنگی دیگر متعلق به نیروی دریایی آمریکا مشاهده می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در گزارش خود، اشاره‌ای به زمان ضبط ویدئو نکرده بود.

اما ستوان کلوئه جی مورگان، یک سخنگوی ستاد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا گفت ناوبر آیزن‌هاور از سال ۲۰۱۶ در خلیج فارس حضور نداشته است. او با این حال تاکید کرد دولت آمریکا و متحدانش متعهد به آزادی تردد در تنگه هرمزند.

تنگه هرمز محل عبور حدود یک‌سوم نفتی است که از راه دریا در سراسر جهان جابجا می‌شود و در گذشته محل رویارویی بین ایران و آمریکا بوده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۸۸ جنگی یک‌روزه در این نقطه استراتژیک داشتند.

در سال‌های اخیر، نیروی دریایی آمریکا دائما قایق‌های گشت‌زنی سپاه را متهم به ایجاد مزاحمت برای ناوهای آمریکایی کرده است.  

حال بار دیگر در پی تصمیم هفته گذشته آمریکا به اعمال محدودیت‌های نفتی علیه ایران، نام تنگه هرمز بر سر زبان‌ها افتاده است.  دولت آمریکا گفته است معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت مشتری نفت ایران در پی بازگشت تحریم‌های نفتی در سال گذشته پس از انقضا در ماه آتی میلادی تمدید نخواهد شد.

مقام‌های نظامی و غیرنظامی ایران گفته‌اند در صورتی که صادرات نفت ایران با محدودیت مواجه شود ممکن است اقدام به بستن تنگه هرمز کنند. تامین امنیت تنگه هرمز بر عهده سپاه پاسدارا ن است که در حال حاضر از سوی آمریکا نیروی تروریستی خارجی محسوب می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More