شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمهوری اسلامی ایران در قرار دادن ماهواره ظفر در مدار زمین شکست خورد

 

با وجود تبلیغات گسترده پیش از پرتاب ماهواره ظفر، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این ماهواره نتوانست در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. 

احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۰ بهمن، اعلام کرد: «در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ همه فرآیند‌های پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشار گذاری، به طور کامل به انجام رسید،  فرآیند پرتاب و استارت موتور‌های مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.»

روابط عمومی وزارت دفاع نیز اعلام کرد که «بخش قابل توجهی از اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شده است و داده‌های تله متری از فرآیند پرتاب به طور کامل احصا گشت که با تحلیل این داده‌ها و تطبیق عملکرد زیر سیستم‌ها با طراحی انجام شده، بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.»

کمی پیشتر، محمدجواد آذری جهرمی، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره ظفر تا چند ساعت آینده» آغاز شد.

همزمان خبرگزاری صدا و سیما نوشت که ظفر، «ششمین ماهواره ایرانی» است که «در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان مستقر شده، با ماهواره‌بر سیمرغ در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.»

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نیز نوشت که «پرتابگر سیمرغ تا الان ماهواره‌ای را با موفقیت صددرصدی در مدار قرار نداده و اگر ماهواره ظفر امروز پرتاب شود و در مدار قرار بگیرد، سیمرغ برای نخستین مرتبه می‌تواند ماهواره‌ای را با موفقیت صددرصدی در مدار تزریق کند.»

آمریکا هشدار داده که پرتاب ماهواره‌ها از سوی ایران مرتبط با برنامه موشکی این کشور و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۱۵ همزمان با توافق هسته‌ای ایران به تصویب رسید.

واشنگتن نگران است که ایران از تکنولوژی پرتاب ماهواره برای ساخت موشک‌های دوربرد بالستیک استفاده کند که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند.

شهریور گذشته، رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، به استناد تصاویر هوایی خبر داد که اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب یک موشک ماهواره‌بر از «پایگاه فضایی خمینی» سمنان در مرحله ابتدایی و در سکوی پرتاب دچار مشکل شده و شکست خورده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More