شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جمع‌آوری امضا برای آزادی علی یونسی 

جمع‌آوری امضا برای آزادی علی یونسی، دانشجوی بازداشتی

 

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی دانشجوی زندانی، از راه‌اندازی طوماری الکترونیکی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان و جمع‌آوری امضا جهت پی‌گیری وضعیت برادرش خبر داد.

در این طومار از مقامات سازمان ملل خواسته شده که وضعیت این دانشجوی زندانی را پیگیری کرده و از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که او را آزاد کنند.

در این نامه همچنین یادآوری شده که مامورین امنیتی یونسی را هنگام بازداشت مجروح کرده و پیشانی او را شکافته بودند.

بر اساس این طومار، یونسی بعد از بازداشت تنها دو بار توانسته به شکل تلفنی و کوتاه با خانواده‌اش تماس بگیرد و از دسترسی به وکیل محروم بوده است.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، و از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، از حدود یک ماه پیش بازداشت شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، مدعی شده بود که این دو دانشجو با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته و «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند» و «از منزل آنها اقلام انفجاری کشف شد». 

آیدا یونسی این سخنان«مسخره» و «داستان‌سازی» خوانده است.

رضا یونسی،‌ برادر این دانشجوی زندانی هم در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال ضمن رد همه این اتهام‌ها، آنها را «لجن‌پراکنی» با هدف «سرکوب نارضایتی‌ها» خواند.

در همین حال سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که درباره وضعیت این دو دانشجوی زندانی «نگرانی‌های جدی» وجود دارد و آنها در معرض خطر شکنجه هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More