شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار خامنه‌ای با ستاد کرونا پس از ۸ ماه تعطیلی جلسات داخلی: انتقاد از «هتک حرمت» روحانی

 

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی، روز شنبه پس از ماه‌ها دیداری حضوری برگزار کرد و در دیدار با ستاد ملی مقابله با کرونا، از «هتک حرمت» حسن روحانی انتقاد کرد و گفت که «امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد».

دیدار خامنه‌ای با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نخستین دیدار داخلی او در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود؛ هرچد او در این مدت یک‌ بار نیز با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که به تهران سفر کرده بود، دیدار داشت.

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات روز شنبه‌اش از «هتک حرمت» رییس‌جمهور انتقاد کرد و گفت که «هتک حرمت» مردم «حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به خصوص در میان مسئولان بالای کشور».

او گفت که اگر چه در میان افرادی که به روحانی «هتک حرمت» کردند، «افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به طور صریح اعلام می‌کنم».

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواستار «اعدام» حسن روحانی شده و تاکید کرده بود که طرح استیضاح رییس‌جمهور را پیگیری خواهد کرد.

انتقاد از آمریکا به خاطر «بدترین مدیریت مقابله با کرونا»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین درباره مدیریت مقابله با کرونا گفت: «در برخی کشورها، همانند آمریکا، بدترین مدیریت اعمال شده است.»

او لازمه اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانست.

این سخنان در حالی بیان شده که تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی نیز از مدیریت مقابله با کرونا در ایران انتقاد کرده‌اند.

از جمله در یکی از آخرین اظهارنظرها محمداسماعیل اکبری، مشاور وزیر بهداشت، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هشدار داد که وضع ایران از همه کشورهایی که در تلویزیون نشان داده می‌شود بدتر است. 

پنهان‌کاری درباره آمار جان‌باختگان و مبتلایان، قرنطینه نشدن شهر قم در ابتدای شیوع کرونا، بیان سخنان متناقض از سوی مقامات دولت، پرداخت نکردن بودجه درمانی و نبود امکانات کادر درمان و تعطیل نشدن ادارات در زمان شیوع کرونا از جمله انتقاداتی است که در ماه‌های اخیر از مدیریت مقابله با کرونا در ایران صورت گرفته است.

«دعا و تضرع، برای عبور از این گردنه»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواستار «راه‌اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا» و  «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها» و «تصویب جرایم سختگیرانه» شد.

او «کنترل دقیق مبادی ورودی کشور»، «محدودیت ترددهای غیرضرور بین‌شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل‌ونقل شهری و محیط‌های عمومی» را از جمله مصادیق محدودیت‌ها ذکر کرد و گفت که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.

ارائه «بسته‌های حمایتی» و بیمه بیکاری از سوی دولت، استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت و «شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» دیگر توصیه رهبر جمهوری اسلامی بود.

او در پایان سخنانش گفت: «همه آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.»

حسن روحانی نیز در این جلسه گفت: «هم وزارت بهداشت و هم متخصصان می‌گویند ویروس ماه‌های اخیر ویروس جهش‌یافته اروپایی است که سرعت و قدرت انتقال آن ۹ برابر شده است.»

قبل از دیدار روز شنبه، آخرین تصاویری که از دیدارهای داخلی او منتشر شده بود مربوط به درس خارج فقه او در چهارم اسفند ۹۸ بود.

با این حال خبرگزاری تسنیم روز ۲۶ مهر به نقل از «یک منبع آگاه» بدون اشاره به جزییات یا ارائه شواهد گزارش کرد که دیدارها و جلسات کاری علی خامنه‌ای با مقام‌ها «طبق روال برنامه و با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود».

پس از درگیری بین محمدباقر قالیباف و حسن روحانی، برخی از نزدیکان رییس‌جمهوری ایران اعلام کرده بودند که رهبر جمهوری اسلامی نیز برنامه‌های خود را براساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا و پزشکان انجام می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More