شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جزییات طرح مجلس ایران برای حمایت از سپاه پاسداران اعلام شد

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران جزییات طرح دوفوریتی پیشنهادی با هدف «اقدام متقابل» در برابر تصمیم اخیر آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کرد. همزمان دولت آمریکا روز دوشنبه ۲۶ فروردین‌ماه به طور رسمی نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داد.

علی نجفی، سخنگوی این کمیسیون، گفت این طرح در جلسه عصر دوشنبه این کمیسیون به تصویب رسید. به گفته او، در این جلسه «نمایندگان ارگان‌های ذی‌ربط» حضور داشتند. او نامی از این ارگان‌ها نبرده است.

طبق مفاد این طرح، «کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند، تروریست اعلام می‌شوند.»

طرح فوق برای قانون شدن باید از تصویب مجلس و همچنین شورای نگهبان بگذرد.

احتمال تصویب طرح در دو نهاد فوق بسیار نزدیک به یقین است. سه‌شنبه ۲۰ فروردین، درست یک روز پس از آنکه سپاه پاسداران وارد فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا شد، کلیه نمایندگان مجلس ایران با پوشیدن لباس رسمی سپاه در جلسه مجلس حضور یافتند.

در اقدامی هماهنگ برخی مجریان تلویزیون و ائمه جمعه نیز لباس رسمی سپاه را به نشانه حمایت از این نهاد با نفوذ ایران به تن کردند.

طبق بند یک این قانون تک‌ماده، «دولت جمهوری اسلامی ایران براساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی عند‌الزوم در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند.»

به گفته نجفی، جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس «موارد نقض حقوق بشر» از سوی دولت آمریکا را در سال گذشته خورشیدی بررسی و تصویب کرد. او به جزئیات این گزارش اشاره‌ نکرده است.

طرح کمیسیون امنیت ملی همجنین دولت ایران را موظف می‌کند از طریق مراودات با کشورها و رایزنی با مجامع بین‌المللی از «حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا» تروریست خواندن سپاه استفاده کند.

قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی مقام‌های ارشد از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، و نهادهای مهم کشور در پی داشته است.

ایران رسما به آمریکا هشدار داده است این تصمیم ممکن است باعث رویارویی نظامی نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران در مناطقی چون خلیج فارس شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More