شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جزییات تکان‌دهنده از خسارت کشاورزان پس از آتش‌سوزی در چهارمحال و بختیاری

عطاالله ابراهیمی، رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از وارد شدن خسارت گسترده و جبران‌ناپذیر به کشاورزان منطقه سرخون پس از شکستگی خط لوله نفت و نشت آن در این منطقه خبر داد و جزییاتی در این زمینه ارایه کرد.

ابراهیمی روز سه‌شنبه به ایرنا گفت: «خسارت وارده به خاک به خصوص خاک کشاورزی جبران ناپذیر است.»

به گفته این مقام جهاد کشاورزی احتمال خسارت به «۲۱۰ هکتار اراضی آبی در زیردست چشمه سرخون در زمان آبیاری» وجود دارد و «۱۹۰ هکتار باغات زیرپوشش آبریز چشمه سرخون نیز در آینده بر اثر این نشت نفت و آلودگی نفتی پس از خواب زمستانی که نیاز به آبیاری دارند، دچار آلودگی آب و خاک خواهند شد و خسارت می‌بینند.»

به گفته ابراهیمی، گلخانه‌های سبزی و سیفی نیز در این منطقه فعال است که با توجه به اینکه منبع تامین آب این واحد از سرچشمه سرخون است، آبرسانی به این واحد باید به صورت سیار انجام شود.

او اضافه کرد: «۶ هزار کلنی زنبور عسل در این منطقه» بر اثر دود ناشی از آتش‌سوزی در معرض خطر هستند.

در حالی که در این حادثه  ۱۰۰ اصله درخت انار و گردو در حاشیه رودخانه سرخون و ۱۰ راس دام سبک بر اثر آتش‌سوزی ناشی از نفت از بین رفت، رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: «در این منطقه پنج هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین و هشت هزار و ۶۰۰ راس دام سبک وجود دارد که منبع تامین‌کننده آب این دام‌ها، رودخانه سرخون است. و با بارش باران و نشت آلودگی به روستاهای پایین‌دست، احتمال تلف شدن دام و یا بروز بیماری‌های متنوع وجود دارد.»

به گفته این مقام دولتی، ۵۷ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲هزار تن در سال در این منطقه به دلیل آلودگی‌های نفتی از کار افتادند.

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ آذر به پنج مزرعه پرورش ماهی در پشت سد کارون۴ نیز اخطاریه و هشدار تخلیه داده شده که این مزارع نیز ظرفیت تولید۲ هزار تن ماهی در سال را داشتند.

علاوه بر خسارات گسترده و جبران‌ناپذیر به کشاورزان این منطقه، فرشاد متقی، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، نیز اعلام کرد از آب چشمه سرخون نمونه‌برداری شده و این نمونه‌ها برای انجام آزمایش‌های پیشرفته به تهران ارسال شده است تا وجود و میزان آلودگی نفتی در این چشمه نیز مشخص شود.

چشمه سرخون منبع اصلی تامین آب شرب شهر سرخون و بخش میانکوه است.

او ادامه داد: «در صورتی که در پایش‌های انجام شده وجود آلودگی در آب منطقه مشخص شود آمادگی برای آبرسانی سیار وجود دارد.»

پیشتر امامداد شهبازی، بخشدار میانکوه چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که آتش‌سوزی ناشی از نشت نفت در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر بخش میانکوه شهرستان اردل دوشنبه شب خاموش شد.

این آتش‌سوزی صبح روز یکشنبه آغاز شده بود، زمانی که خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار در نزدیکی شهر سرخون از توابع شهرستان اردل، دچار شکستگی شد.

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، از «حریق گسترده در این منطقه» خبر داد و دلیل این شکستگی را «رانش زمین» و «حرکت یک سنگ و سقوط آن بر روی خط لوله انتقال نفت» اعلام کرد.

این حادثه در حالی است که طی بیش از سه دهه گذشته خط لوله نفت در این منطقه چندین بار دچار ترکیدگی شده است.

ارجاسب عالی محمدی، سرپرست دادگاه عمومی بخش میانکوه شهرستان اردل، روز دوشنبه به ایرنا گفت که تکرار این حادثه در گذشته «باعث خسارت عمده به بخش کشاورزی و شیلات این منطقه شده است و تمامی مزارع شیلات ماهی بخش میانکوه از سرخون تا هلوسعد را تعطیل کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More