شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جروزالم پست: عملیات بامداد چهارشنبه به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران خسارات گسترده‌‌ای وارد کرد

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست شامگاه چهارشنبه گزارش داد که عملیات علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران خسارات گسترده‌ای در پی داشته و به کارخانه تولید قطعات  سانتریفیوژها آسیب جدی وارد کرده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که صبح چهارشنبه دوم تیر ماه، سایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، عنوان کرد که «بامداد چهارشنبه دوم تیرماه اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی با شکست روبرو شد وهیچ‌گونه خسارت مالی و جانی» نیز به‌دنبال نداشت.

جروزالم پست اما شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که این رسانه اسرائیلی به منابعی دست یافته که نشان می‌دهد برخلاف تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی، «عملیات خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران خسارات بزرگی به‌بار آورده است.»

این رسانه اسرائیلی تاکید کرد که نمی‌تواند به طور مستقل اسناد مرتبط با این عملیات را تایید کند.

همزمان کانال ۱۳ اسرائیل نیز گزارشی داد که حمله مرموز بامداد چهارشنبه به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران «صدمه جدی به کارخانه تولید آلومینیوم قطعات مربوط به سانتریفیوژها» وارد کرده است.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ایرانی و چند مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران که گفته می‌شود هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته، مرکز اصلی تولید سانتریفیوژهای به کار رفته در سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز ساختمانی که در ایران مورد حمله قرار گرفته، متعلق به شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران است و نام این ساختمان در فهرست اهدافی بوده که اسرائیل در اوایل سال ۲۰۲۰ به دولت دونالد ترامپ ارائه کرده بود.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از یک منبع آگاه، نوشت که به نظر می‌رسد پهپادی که به ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران حمله کرده، از داخل ایران و از نقطه‌ای که از محل حمله فاصله زیادی نداشته، از زمین برخاسته است اما این منبع از میزان خسارت‌های احتمالی ابراز بی اطلاعی کرد

خبر حمله به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران، ابتدا در رسانه‌های ایران به عنوان «حمله پهپادی ناموفق به شرکت دارویی برکت» منتشر شد. از جمله خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشت: «حمله پهپادی دشمنان ایران به مجموعه دارویی برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام که درصدد تولید واکسن کروناست، ناموفق ماند.»

این خبر ساعاتی بعد از خروجی خبرگزاری ایلنا حذف شد و فاطمه مهدیانی، سردبیر این خبرگزاری در توییتی گفت: «در پی تماس یک نهاد امنیتی خبر از خروجی ایلنا حذف شد چرا که اعلام کردند هدف ساختمان انرژی اتمی بود که در کنار شرکت دارویی برکت قرار داشت.»

او افزود که «در خبر ایلنا ذکر شده بود که حمله به برکت ناموفق بوده و نقطه مجاور این مجموعه، هدف حمله قرار گرفته که هیچ آسیبی به دنبال نداشته است.»

سردبیر خبرگزاری ایلنا بدون اسم بردن از «نهاد امنیتی» که این خبرگزاری را وادار به حذف این خبر کرده است، نوشت: «ما اطلاعی در مورد اینکه یک ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی در آن محدوده وجود دارد، نداشتیم اما در خبر منتشر شده ذکر شده بود که حمله به ساختمان مجاور صورت گرفته است.»

پایگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، ساعتی پس از این انتشار و حذف این خبر از خبرگزاری ایلنا و مهر، از «خنثی شدن عملیات خرابکارانه علیه یک ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی» خبر داد و عنوان کرد که این عملیات «اقدام بامداد چهارشنبه  پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.»

با این حال نورنیوز تاکید کرد که «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری» است.

علاوه بر عملیات بامداد چهارشنبه علیه یک ساختمان سازمان انرژی اتمی در کردان کرج، طی یک سال گذشته دست‌کم دو انفجار بزرگ در سایت غنی‌سازی نطنز رخ داده  و همچنین محسن فخری‌زاده از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران نیز کشته شده است.

انفجار اول در دوازدهم تیرماه سال۹۹ در یک سالن ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته رخ داد و کمتر از ده ماه بعد نیز در بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه، انفجار شبکه توزیع برق در سایت زیرزمینی غنی‌سازی نطنز منجر به خسارات گسترده به سانتریفیوژهای این مجتمع شد.

فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده فعلی مجلس، دو ماه قبل گفت که در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجارهای کوچک هم این تاسیسات را هدف قرار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More