شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جرمی هانت: ایران قصد آرام کردن تنش موجود را ندارد

پس از هشدارهای مقام‌های نظامی تهران درباره واکنش به توقیف ابرنفتکش ایران در جبل‌الطارق، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، اعلام کرد که تنش‌های فعلی در خلیج‌ فارس دلیل افزایش ناوهای نظامی بریتانیا است.

 وزیر خارجه بریتانیا گفت: «برای ما مشخص شده که ایران قصد آرام کردن تنش موجود را ندارد.» 

هانت همچنین گفت: «ما می‌خواهیم جلوی برخورد نظامی ناخواسته با ایران را بگیریم که می‌تواند برخوردی بی‌اندازه خطرناک باشد.»

به گزارش شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی، هانت که در پی کسب مقام نخست‌وزیری بریتانیا است روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد «ما نیروی دریایی را خیلی بیش از حد کاهش داده‌ایم.» او وعده داد که در صورت کسب جایگاه نخست‌وزیری کشتی‌های نظامی بیشتری به ناوگان این کشور در منطقه اضافه کند.

این موضع‌گیری هانت پس از آن صورت می‌گیرد که روز گذشته اخباری مبنی بر سد راه و تلاش برای توقیف کشتی بریتانیا از سوی قایق‌های تندروی سپاه پاسداران منتشر شده بود. لندن این موضوع را تایید کرده و توضیح داده است که سه قایق ایرانی سعی داشتند مانع از گذشتن کشتی بریتیش هریتیج از تنگه هرمز شوند.

وزیر خارجه بریتانیا در یادداشتی که در نشریه دیلی‌تلگراف منتشر کرده، بستن راه نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و نوشت که «سه قایق یک نیروی نظامی خارجی سعی داشتند یک کشتی بریتانیایی را که مشغول تجارت قانونی بود را توقیف کنند.»

مقام‌های سپاه پاسداران و محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، این موضوع را رد کرده‌اند.

هانت در همین مورد با اشاره به «خطر باورنکردنی پشت اقدامات ایران» گفته است این نخستین بار نیست که منافع بریتانیا از سوی نیروی دریایی سلطنتی مورد دفاع قرار می‌گیرد.

او اعلام کرد که وقتی به اتفاقات همین هفته گذشته نگاه می‌کنید، نشان می‌دهد که ما خیلی بیش از حد ناوگان خود را در درهه‌های گذشته کاهش‌ داده‌ایم.

هانت از ۱۹ ناوشکن و ناوچه پشتیبانی شده توسط کشتی‌های دریایی بزرگ به عنوان تعهد فعلی دولت نام برد و وعده داد در صورت رسیدن به جایگاه نخست‌وزیری در این تعهد بازبینی کند. او همچنین وعده افزایش بودجه دفاعی کشورش برای مقابله با تهدیدها را داد.

این در حالی است که بوریس جانسون،‌ رقیب جرمی هانت در رقابت‌های نخست‌وزیری نیز اعلام کرده که در صورت پیروزی به صورت «خیلی خیلی سرسختانه» با ایران رفتار خواهد کرد. سرویس جهانی خبرگزاری بی‌بی‌سی در همین مورد نوشته که او نیز وعده افزایش بودجه دفاعی کشورش را داده است.

جانسون در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش ناوگان دریایی بریتانیا گفت: «این خیلی مهم است که کشتی‌های بریتانیا بتوانند از خطوط آب‌های بین‌المللی استفاده کنند.»

تنش بین ایران و بریتانیا در روزهای گذشته پس از توقیف کشتی «گریس ۱» ایران از سوی دولت جبل‌الطارق و با حضور نیروهای دریایی بریتانیا، بالا گرفته است. مقام‌های نظامی ایران نیز درباره توقیف کشتی بریتانیایی و «پاسخ قاطع» به این اقدام هشدار داده بودند.

پیشتر، جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرده این کشتی با حمل نفت به مقصد سوریه تحریم‌های بین‌المللی را نقض کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More