شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جدیدترین رده‌بندی قدرت نظامی: ایران ۱۴، اسرائیل ۱۷

 

طبق جدیدترین  رده‌بندی شاخص قدرت نظامی گلوبال فایرپاور، قدرت نظامی اسرائیل جایگاه هفدهم را به خود اختصاص داده که نسبت با رده‌بندی سال گذشته یک رده پیشرفت داشته است اما همچنان جایگاه پایین‌تری نسبت به ایران دارد. 

روزنامه جروزالم‌پست نوشت: «شاید نکته شگفت‌انگیز در این شاخص آن است که علیرغم فشارهای بین‌المللی و تحریم علیه جمهوری اسلامی، اسرائیل برای دومین سال متوالی پایین‌تر از ایران، این دشمن منطقه‌ای، قرار گرفته است.» 

طبق رده‌بندی گلوبال فایرپاور، ایران امسال در جایگاه چهاردهم قرار دارد. 

جروزالم‌پست اضافه کرد: «در میان ۳۰ کشور از جمله مصر، برزیل و ژاپن، اسرائیل همچنان در حال پیشرفت بوده و با فاصله دارای کمترین جمعیت (هشت میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۰۴) است. 

گلوبال فایرپاور بودجه دفاعی اسرائیل را ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می کند که در میان ۲۰ کشور اول، مبلغی چشمگیر است.  این در حالی است که بودجه دفاعی ایران، ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بنا بر داده‌های گلوبال فایرپاور، ۷/۳ درصد کل جمعیت اسرائیل یا در شاخه‌های مختلف نیروهای مسلح این کشور در حال خدمت‌اند و یا نیروی ذخیره‌اند.

در ایران، تنها ۱/۱ درصد کل جمعیت به نوعی در نیروهای مسلح کشور در حال خدمت‌اند. جمعیت ایران، ۸۳ میلیون نفر است.

همچنین کشورهای مسلمان مانند پاکستان، ترکیه و اندونزی در جایگاهی برتر نسبت به اسرائیل قرار دارند.

رده‌بندی گلوبال فایرپاور بر اساس ۵۵ فاکتور از جمله ثبات اقتصادی است که به نوشته جروزالم‌پست، رتبه ۱۴ را برای ایران «شگفت‌انگیزتر» می‌کند. 

با این حال در شاخص‌های این ارزیابی نظامی، سلاح‌های هسته‌ای و ذخیره نظامی کشورها مدنظر قرار نگرفته است. 

ایران از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و بازگشت تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی شکننده‌ای را تجربه کرده است.

علیرغم تحریم‌های نفتی و بانکی، ایران همچنان در زمینه تقویت بخش نظامی سرمایه‌گذاری می‌کند.

دولت اسرائیل که از سوی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است همواره به تلاش‌های مخفیانه ایران برای تولید موشک‌های بالستیک دوربرد با هدف اصابت به اسرائیل ابراز نگرانی کرده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی علیرغم درخواست‌های مکرر  دولت‌های غربی، حاضر به مذاکره درباره برنامه موشکی نشده و آن را صرفا مساله‌ای دفاعی دانسته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More