شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جاوید رحمان: واکنش جمهوری اسلامی به اعتراضات آبان خشونت‌آمیز و نقض حقوق بشر بود

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، ضمن «خشونت‌آمیز» و «مصداق نقض حقوق بشر» خواندن نوع مقابله جمهوری اسلامی با اعتراض‌های سراسری آبان، از وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی انتقاد کرد.

رحمان روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه طی یک نشست خبری در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره حوادث آبان‌ گفت: «اعتراض‌های آبان بعد از افزایش قیمت بنزین آغاز و در آن از گلوله جنگی علیه معترضان استفاده شد. بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند که شامل کودکان نیز می‌شود.»

او این نوع واکنش حکومت ایران را «خشونت‌آمیز» خواند و آن را «مصداق نقض حقوق بشر» دانست.

رحمان وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی را نامناسب عنوان و اضافه کرد: «امکانات بهداشتی وجود ندارد. زندان‌ها پر از بازداشتی است و از گزارش‌هایی که می‌گوید آن‌ها باید اعتراف اجباری کنند نگرانم.»

او به صدور حکم اعدام برای تعدادی از بازداشتی‌های اعتراض‌ها و خطر اعدام کودکان نیز اشاره کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل ضمن اشاره مجدد به درخواست تشکیل کمیته بی‌طرف برای بررسی اعتراض‌ها از «پنهان‌کاری» در ارتباط با آن انتقاد کرد.

او در همین زمینه قطع اینترنت و تهدید روزنامه‌نگاران خارج کشور در ارتباط با اطلاع‌رسانی درباره اعتراض‌ها را محکوم کرد. 

 

آزار خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراین متوقف شود

رحمان در بخش دیگری از نشست خبری به انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت خواستار تحقیق شفاف درباره آن شده است.

رحمان افزود: «آزار خانواده کشته‌شدگان هواپیما باید متوقف شود و بسته حمایتی به بازماندگان آن ارایه شود.»

پیشتر تعدادی از اعضای خانواده کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین از احضار و تهدید فیزیکی،‌ جسمی و جنسی از سوی ماموران امنیتی خبر داده بودند.

 

ایران درباره کرونا کم‌کاری کرد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در ارتباط با بحران بیماری کرونا در این کشور اظهار کرد که در این زمینه «کم‌کاری بسیاری صورت گرفته و وضعیت اصلا خوب نیست.» 

رحمان اقدام‌های صورت گرفته را «دیر» دانست و همچنین به عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی اشاره کرد.

او در زمینه نگهداری زندانیان سیاسی به کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی نیز اشاره و از محدودیت آن‌ها در انتخاب وکیل از میان وکلای تسخیری قوه قضاییه انتقاد کرد. رحمان این موضوع را «مصداق شکنجه» عنوان کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More