شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جان بولتون: تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم،تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره می‌کشاند

همزمان با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا در اسرائیل اعلام کرد واشنگتن هنوز مایل به مذاکره با تهران است. ما تحریم‌ها علیه ایران را افزایش خواهیم داد و فکر می‌کنیم که این تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره می‌کشاند.

بولتون که برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه امنیتی آمریکا، اسرائیل و روسیه به بیت‌المقدس سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل،‌ و نیکولای پاتروشف،‌ رییس شورای امنیت ملی روسیه، گفت: «رییس جمهوری [ترامپ] درهای مذاکره واقعی را باز گذاشته تا به شکل کامل و به صورتی که قابلیت صحت‌سنجی داشته باشد برنامه تسلیحات اتمی ایران، برنامه موشک بالستیک، و حمایتش از تروریسم بین‌المللی و سایر رفتارهای شرورانه‌اش در سراسر دنیا را از میان ببرد. ایران فقط باید از این در باز عبور کند.»

 بولتون این دیدار سه جانبه را  بی‌سابقه خواند و گفت:مذاکرات دو جانبه و سه جانبه با اسراییل و روسیه داشتیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: «تهدیدات ایران بسیار جدی است و ایران همچنان تهدید برای ما به شمار می‌رود.»

به گفته او: «ایران بدون دلیل از طریق نیروهای نیابتی خود به نفتکش‌ها حمله کرده و پهپاد آمریکایی را ساقط کرده است.»

او افزود: «ایرانی‌ها باید از غنی‌سازی و ساخت  تسلیحات هسته‌ای دست بردارند.»

او همچنین گفت جمهوری اسلامی در حالی به ترویج خشونت در منطقه می‌پردازد که اقتصادش در حال سقوط و فساد در آن در بالاترین حد است.

بولتون با اشاره به تقویت روابط آمریکا و اسرائیل پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، گفت خاورمیانه با وجود حکومت تندروی ایران در دوره‌ای حساس و تعیین‌کننده به سر می‌برد.

بولتون اظهار کرد در سراسر خاورمیانه «رفتارهای خصمانه و جنگجویانه» ایران را شاهدیم . او همچنین اضافه کرد که ایران مشغول تهدید بازار نفت و همچنین تهدید و حمله به منافع و نیروهای آمریکا در منطقه است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به سفرهای اخیر مقام‌های آمریکایی به منطقه اعلام کرد: «نمایندگان دیپلماسی آمریکا در حال سفر خاورمیانه‌اند تا مسیری برای صلح پیدا کنند.»

بولتون اضافه کرد هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه ایران به صورت استراتژیک برنامه هسته‌ای خود را اعلام کند و یا به گفت‌و‌گو درباره آن بپردازد، وجود ندارد و در روزهای آتی قرار است این کشور از تعهدات خود در توافق برجام نیز دست بکشد. او در ادامه برجام را «قراردادی شکست‌خورده» خواند.

مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به نتانیاهو گفت همانطور که ترامپ وعده داد بود، تحریم‌های جدیدی را علیه نهادها و اشخاصی در ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی وضع کرد‌.

او ضمن آنکه از ایران خواست تا مذاکره را آغاز کند، گفت ترامپ به زودی در اجلاس  گروه ۲۰ با پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار می‌کند و درباره مسائل مربوط به ایران را نیز با او به مذاکره می‌نشیند.

 

نتانیاهو:‌ ایران از کشورهای همسایه برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند

در ابتدای این کنفرانس، نتانیاهو با اشاره به تحرکات ایران در منطقه اعلام کرد که این کشور از همسایگان خود به عنوان کانالی برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند.

او گفت اسرائیل بارها تلاش کرده تا از تقویت حضور نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند. نخست‌وزیر اسرائیل  همچنین به تلاش کشورش برای جلوگیری از صدور سلاح از طرف ایران و تشکیل جبهه ضد اسرائیل در بلندی‌های جولان اشاره کرد.

نتانیاهو گفت اسرائیل تلاش خود را خواهد کرد تا اقدامات ایران برای استفاده از کشورهای همسایه به عنوان کانال حمله به اسرائیل را متوقف کند و به صورت محکم به چنین حملاتی پاسخ خواهد داد.

او مذاکره سه جانبه در بیت‌المقدس را نخستین جلسه مشاوران امنیت ملی اسرائیل، آمریکا و روسیه دانست که با هدف صلح و امنیت منطقه و به خصوص سوریه برگزار می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به روابط مثبت با روسیه، گفت در دولت ترامپ روابط اسرائیل و آمریکا به سطحی بالاتر و جدید رسیده است.

او به تلاش‌های سه جانبه برای خروج نیروهای خارجی از سوریه اشاره کرد‌ و گفت تمام نیروهای خارجی که پس از سال ۲۰۱۱ وارد این کشور شدند باید خارج شوند تا منطقه‌ای با صلح و امنیت داشته باشیم.

 

نماینده روسیه: امنیت اسرائیل باید تامین شود

 

نیکولای پاتروشف،‌ رییس شورای امنیت ملی روسیه، در این کنفرانس خبری با تاکید بر استقرار صلح در منطقه اعلام کرد امنیت اسرائیل برای روسیه اهمیت دارد چرا که دو میلیون تبعه روس در آنجا زندگی می‌کنند.

او با اشاره به مساله سوریه تاکید کرد که مسکو می‌خواهد سوریه‌ صلح، رفاه و استقلال داشته باشد.

پاتروشف در بخش دیگری از سخنرانی خود به همکاری کشورش با ایران برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت در این حوزه گام‌های مشترکی برداشته‌ایم. او افزود با این حال باید قدرت‌های منطقه‌ای دیگر را نیز در نظر داشت.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت اگر به قدرت‌های دیگر منطقه بی‌اعتنایی کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More