شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جان باختن سه فعال محیط زیست در آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه

منابع محلی از جان‌باختن سه تن از نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست در جریان آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده‌ بوزین و مره‌خیل در ارتفاعات پاوه خبر دادند.

مختار خندانی، بلال امینی و  یاسین کریمی سه فعال محیط زیست، در جریان تلاش برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در ارتفاعات پاوه جان‌باختند.

گزارش‌ها از پاوه در استان کرمانشاه حاکی است که شماری از مردم هم‌اکنون در بلوار جانبازان این شهر در انتظار ورود آمبولانس‌ حامل پیکر این فعالان محیط زیست حضور دارند.

 پس از جان‌باختن البرز زارعی، فعال محیط زیست، در جریان تلاش برای مهار آتش‌سوزی جنگ‌ها و مراتع دیل گچساران، اکنون با جان باختن سه فعال محیط زیست دیگر، شمار نیروهای فعالان محیط زیست که در جریان مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع زاگرس طی دو هفته گذشته جان باخته‌اند به چهار تن رسیده است.

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل از ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه ۵ تیرماه آغاز شده است و طی چهار روز گذشته شماری از نیروهای مردمی، فعالان محیط زیست منطقه و نیروهای منابع طبیعی تلاش کرده‌اند این آتش‌سوزی را مهار کنند.

گزارش‌ها حاکی است که مختار خندانی، سخنگو و عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه و یکی از این نیروهای مردمی ساعاتی پس از آنکه در این آتش‌سوزی دچار سوختگی شد، شامگاه یک‌شنبه هشتم خرداد جان‌باخت.

علاوه بر مختار خندانی، یکی دیگر از جان‌باختگان در آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده‌ بوزین و مره‌خیل، «بلال امینی» است که یک جوان دوستدار محیط زیست و ساکن پاوە بود.

منابع محلی هویت سومین جان‌باخته آتش‌سوزی یک‌شنبه آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده‌ بوزین و مره‌خیل پاوه را نیز «یاسین کریمی» اعلام کردند.

هنوز جزییات و چگونگی آسیب دیدگی و سوختگی منجر به جان‌باختن سه فعال محیط زیست به طور رسمی اعلام نشده است اما سازمان حقوق بشری هەنگاو با تایید جان باختن سە فعال محیط زیست، گزارش داد که عصر روز یک‌شنبە هشتم تیر ماه، سە تن از فعالان محیط زیست شهرستان پاوە در حین عملیات کنترل آتش‌سوزی ارتفاعات اطراف پاوە و حین مهار آتش سوزی ارتفاعات مرەخیل جان خود را از دست دادند.

مختار خندانی، سخنگو و عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه، که اکنون در این آتش‌سوزی جان‌باخته در آخرین استوری صفحه اینستاگرام خود خطاب مقام‌های مسئول نوشته بود: «مسئولین آمده از مرکز استان مثل دیروز با تشریف فرماییتان به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و گرفتن چند عکس از زاویه‌های مختلف و گرفتن ژست‌های مناسب موجبات اطفای حریق دره ژاله و لانه‌وان را فراهم سازید.»

خندانی سپس خطاب به مقام‌های مسئول نوشته بود: «آنچه مشخص است تلاش‌های پنجاه ساعته تعدادی از پرسنل دلسوز نظامی، نیروهای مردمی، تیم‌های اطفا حریق اداره منابع طبیعی پاوه که به ضرس قاطع برترین تیم اطفا حریق دولتی در تمام ایران هستند و همچنین رنجیرهای فوق حرفه‌ای انجمن ژیوای نتوانستند کاری از پیش ببرند. منتظر شوآف پر عکس‌تان هستیم.»

دو سال قبل و در شهریور سال۹۷  شریف باجور فعال محیط زیست اهل مریوان و از اعضای هیات مدیره انجمن سبز چیا وقتی به همراه امید کهنه‌پوشی دیگر عضو این انجمن و دو تن از جنگل‌بانان منطقه به نام‌های محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا برای مهار آتش‌سوزی  به جنگل‌های روستای پیله و سلسی رفتند، جان باختند.

پس از مرگ این چهار تن، مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر، گفته بود که در جریان حضور شریف باجور و سه همراه دیگرش برای مهار آتش‌سوزی «منطقه آلوده به مین بوده و انفجارهایی هم در منطقه صورت گرفته است.»

شامگاه یک‌شنبه هشتم تیر ماه، جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست کشور این احتمال را مطرح کرد که مختار خندانی، بلال امینی و  یاسین کریمی نیز بر اثر انفجار مین کشته شده باشند.

محبت‌خانی گفت که این منطقه مرزی به‌دلیل صعب‌العبور بودن و باقیماندن میدان‌های مین از دوران جنگ بسیار حساس است و هنوز مقامات محلی تایید نکرده‌اند که این سه نفر در جریان مهار آتش، جان خود را بر اثر سوختگی از دست داده‌اند یا انفجار مین.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More