شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جانشین سپاه پاسداران: حکم مقصران سرنگونی هواپیمای اوکراینی قبل از سالگردش صادر می‌شود

 

یک مقام سپاه پاسداران بدون اشاره به جزییات اعلام کرد حکم مقصران پرونده شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ پیش از فرا رسیدن سالگرد این حادثه در دی‌ماه صادر خواهد شد.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران،‌ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه گفت: «در یک ماه گذشته،‌ موضوع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را از تشکیلات قضایی پیگیری کردم که اعلام کردند فقط حکم قاضی برای مقصران حادثه باقی مانده است.»

او اشاره‌ای به تعداد مقصران،‌ اتهام آنان و حکم احتمالی نکرد و فقط گفت:‌ «قول می‌دهیم که حکم قاضی برای مقصران در سقوط هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد این اتفاق ناگوار صادر و دیه و بیمه به نرخ بین‌المللی تا قبل از سالگرد شهادت ایرانیان در هواپیمای اوکراینی به خانواده‌ها پرداخت شود.»

مقام‌های اوکراین پیش از این گفته بودند دولت ایران به آنها اعلام کرده تعداد متهمان شش نفر است.

به گفته دادستانی کل اوکراین، مطابق اتهام‌هایی که به این افراد تفهیم شده حداکثر مجازات آنان سه سال حبس است.

از سوی دیگر، علی فدوی در حالی از پرداخت قریب‌الوقوع «دیه و بیمه» به خانواده‌ها سخن گفته است که هفته گذشته نیز موضوع محل تامین اعتبار این پرداخت برساز شده بود.

ابتدا روزنامه شرق به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد که ۲۰۰ میلیون یورو برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی «از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد».

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور، نیز تایید کرد برداشت از صندوق یکی از گزینه‌های مطرح است.

این خبر با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، گفت: «از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

با این حال در لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، برداشت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی ذکر نشده است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی ‌بامداد چهارشنبه ۱۸ دی چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز پنهانکاری، سرانجام عامل این فاجعه را «خطای انسانی» اعلام کردند.

چندی پیش حامد اسماعیلیون اعلام کرد همزمان با نزدیک شدن به سالگرد سرنگوی هواپیما، تماس و فشار نیروهای امنیتی سپاه پاسداران بر خانواده کشته‌شدگان افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More