شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جانسون ایران را در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی مقصر دانست

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ایران را در حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی مقصر دانست.

جانسون که قرار است با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کند، روز دوشنبه اول مهر، پیش از ترک لندن گفت که «به احتمال بسیار زیاد» ایران پشت حملات موشکی و پهپادی علیه دو تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.

او گفت: «من می‌توانم به شما بگویم که بریتانیا مسئولیت حملات علیه تاسیسات آرامکو را با احتمال بسیار زیاد به ایران نسبت می‌دهد.»

نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور با آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی همکاری خواهد کرد «تا پاسخی را برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس تدارک ببیند.»

جانسون گفت: «واضح است که اگر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها از ما بخواهند که ایفای نقش کنیم، ما این که چگونه می‌توانیم مفید باشیم را بررسی خواهیم کرد.»

او درباره این که آیا گزینه نظامی علیه ایران محتمل است، گفت که این گزینه «بستگی به این دارد که چگونه می‌توانیم مفید باشیم و این که برنامه دقیق چیست.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت که اعمال تحریم‌ها هم یک گزینه احتمالی است.

پیشتر دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده بود که بر اساس اطلاعات و شواهد موجود، انجام حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی از سوی حوثی‌های یمن، برایش «‌نامعتبر» است.

راب، روز یکشنبه ۳۱ شهریور، به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت: «بر اساس اطلاعاتی که من دیده‌ام، به نظرم این که حملات از سوی حوثی‌ها انجام شده،  چندان واقعی نیست و اعتبار چندانی ندارد.»

او ادامه داد: «پیش از آن که مسئولان این حملات را مشخص کنیم، می‌خواهم که این موضوع کامل روشن شود، زیرا که اقدام‌هایی که ما می‌توانیم اتخاذ کنیم محکم و با حمایت حداکثری خواهد بود.»

پیش از آن نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود که بر عهده گرفتن مسئولیت حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی حوثی‌های یمن، «اعتبار چندانی» ندارد.

در حالی که لندن و پاریس، هنوز درباره مظنون اصلی این حملات اظهارنظری نکرده‌اند، واشینگتن و ریاض صریحا ایران را مسئول حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی دانسته‌اند.

وزیر دفاع عربستان سعودی که روز چهارشنبه گذشته، جزئیاتی را درباره پهپادها و موشک‌های به کار رفته در حملات اخیر به خبرنگاران ارائه می‌کرد، گفت که نقش ایران در انجام این حملات غیرقابل انکار است.

همچنین عادل الجبیر  وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در یک نشست خبری، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو معرفی کرد.

ایران بارها این اتهام را رد کرده و به ادعای شبه‌نظامیان حوثی یمن در این زمینه استناد کرده که مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More