شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ثبت آثار ضرب‌وجرح بر بدن نرگس محمدی؛ کمیسیون حقوقی مجلس خواستار رسیدگی قضایی شد

 

هم‌زمان با ثبت آثار جراحت ناشی از ضرب و شتم رییس زندان اوین و ماموران امنیتی بر بدن نرگس محمدی، نایب‌رییس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر ایران، از سوی پزشکی قانونی؛ نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار رسیدگی دستگاه قضایی به این موضوع و برخورد با متخلف شد.

تقی رحمانی، همسر محمدی، روز شنبه هفتم دی‌ماه در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز دو پزشک (زن و مرد) در حضور رییس زندان (زنجان) نرگس محمدی را مورد معاینه قرار دادند. آثار ضرب و شتم مشهود بوده است.»

این جراحت‌ها طی انتقال «خشونت‌بار» هفته گذشته او از زندان اوین به زنجان پدید آمده است.

محمد کاظمی،‌ نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در واکنش به این موضوع طی گفت‌و‌گویی با خبرگزاری برنا اعلام کرد: «حفظ حرمت زندانی با هر اتهام و جرمی برای همه متصدیان در زندان ضروری است.»

او ضمن اشاره به «انعکاس بد» خبر ضرب و شتم محمدی برای سازمان زندان‌ها، بر رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی تاکید کرد. کاظمی همچنین خواستار عفو این زندانی سیاسی شد. 

محمدی روز پنجشنبه با نوشتن نامه‌ای اعلام کرده بود که در پی تحصن به همراه چند زندانی زن در اعتراض به کشتار شهروندان طی اعتراض‌های آبان‌ماه، با «فریب و ضرب و شتم از سوی رییس  زندان اوین» و با وجود خون‌ریزی به زندان زنجان منتقل شده است.

با این حال، روابط عمومی زندان اوین و سخنگوی قوه قضاییه ضرب و شتم را رد و اظهار کردند که این انتقال با «ابلاغ قضایی» صورت گرفته است.

در واکنش به رد این موضوع از سوی مقام‌ها، برادر نرگس محمدی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرام «شیرین عبادی»، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل، اظهار کرد: «گویا منظور آن‌ها از ابلاغ قضایی گرفتن گلوی نرگس و تهدید به خفه کردن او توسط ضیایی رییس زندان است. جای ابلاغ قضایی آن‌ها هنوز روی بدن خواهر من است.»

برادر این زندانی سیاسی همچنین به وجود «کبودی‌ها، بریدگی‌ها و حتی جای ناخن روی سینه و گلوی او و رد انگشتان و مشت» اشاره کرد.

محمدی در نامه‌ای که در این باره نوشته بود اشاره کرد که طی روند انتقال، علاوه بر درگیری فیزیکی و توهین، رییس زندان اوین چندبار او را به دیوار کوبید. 

این فعال حقوق بشر اظهار کرد: «برای بریدن صدای من، نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدام خشونت‌آمیز، از زندان و حبس‌های طولانی تا ندیدن فرزندانم و حتی قطع تماس‌های تلفنی و نشنیدن صدایشان و ضرب و شتم و تبعید و توهین و هتک حرمت دریغ نمی کند.»

پیشتر نیز این زندانی سیاسی، با وجود داشتن بیماری‌های متعدد و تاکید پزشکان، از حق مرخصی درمانی محروم بوده است.

هم‌زمان با واکنش اعضای خانواده محمدی و کمیسیون قضایی مجلس به این موضوع، تعدادی از زندانیان سیاسی نیز با امضای نامه‌ای مشترک نسبت به افزایش برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران زندان اوین در دوره ریاست غلامرضا‌ ضیایی هشدار داده‌اند. 

این زندانیان با «وحشیانه» خواندن تبعید محمدی، همچنین به عدم رسیدگی به مشکلات سلامتی و بیماری تعدادی دیگر از زندانیان و روش اداره زندان اعتراض کرده‌اند.

مجید آذرپی، محمد‌حبیبی، سهیل عربی، سعید شرفی‌نسب، محمدرضا مرادی، حامد آیینه‌وند، محمدکریمی، محسن حاجی‌محمدی، میثم عباسی، حمید کاشانی، یوسف آریان‌مهر و محمدرضا معمارصادقی از امضاکنندگان این نامه‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More