شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیراندازی مستقیم به معترضان و عزاداران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین

 

 تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه در جریان مقابله با معترضان و عزاداران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در تهران و شهرستان‌ها به سر و بدن آن‌ها تیراندازی کرده و موجب مجروحیت تعدادی از آن‌ها شده‌اند.

با این حال، پلیس اعلام کرده که به سمت معترضان شلیک نکرده است.

در ویدیویی که شامگاه یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در توییتر و اینستاگرام هم‌رسانی شده است تصاویری از ریزش خون بدن دو زن معترض در اثر شلیک گلوله ماموران امنیتی به بدن آن‌ها در جریان اعتراض در تهران دیده می‌شود.

همچنین در ویدیویی دیگر مادر یک جوان معترض تصویری از شقیقه سر پسر خود در یک بیمارستان را نشان می‌دهد که مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران در جریان اعتراض‌ها قرار گرفته است.

هم‌زمان، در بیشتر نقاط شهرهایی که تجمع‌های مردمی و مراسم گرامیداشت قربانیان این پرواز در آن شکل گرفت ماموران امنیتی و انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور و ضربات باتوم حاضران و معترضان را مورد حمله قرار دادند.

دومین روز تجمع‌های اعتراضی از صبح یکشنبه در دانشگاه‌های شهرهای مختلف ایران شروع شد و طی بعدازظهر و عصر با تاریک شدن هوا به خیابان‌ها کشیده شد. این تجمع‌ها در بعضی شهرها تا ساعاتی از شب ادامه داشت. 

براساس ویدیوهای رسیده این تجمع‌ها در تهران، اصفهان، بابل، آمل، بجنورد، سنندج،‌ شیراز، اراک،مشهد، تبریز،‌ کرمانشاه، گوهردشت و … برگزار شده است. 

در پی دعوت مردم در رسانه‌های اجتماعی برای اعتراض، فضای خیابان‌های اصلی در تهران و تعدادی از شهرهای دیگر کشور با حضور خودرو و ماموران یگان‌های ویژه به حالت امنیتی در آمده بود. 

پلیس همچنین ماموران و خودروهای خود را در اطراف پردیس دانشگاه‌های اصلی از جمله «شهید بهشتی» و «علامه طباطبایی» مستقر کرد.

تعدادی از مردم و دانشجویان در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی سپاه پاسداران علیه این نیروی نظامی و همچنین علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، شعار دادند. 

از جمله شعارهای مردم «تجاوز،‌ جنایت مرگ بر این ولایت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر الدنگ رو ستایش کنیم»، «بسیجی و سپاهی داعش ما شمایید»، «نخبه‌هامون رو کشتند، آخوند به جاش گذاشتند»، «فرمانده کل قوا، استعفا استعفا»، «بسیجی بی‌غیرت عامل قتل ملت» و... بوده است.

فرمانده پلیس: ما نزدیم

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت، در واکنش به ویدیوهای منتشرشده از شلیک به مردم اعلام کرده که تیراندازی به سوی معترضان از سوی پلیس انجام نشده است.

او طی گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در همین زمینه گفت: «پلیس با صبر و مدارا با افرادی که تجمع کرده بودند رفتار کرد؛ در تجمعات دیروز و امروز پلیس به هیچ‌وجه تیراندازی نکرد، چرا که سعه صدر و خویشتن‌داری در دستور کار ماموران پلیس پایتخت بوده است.»

این در حالی است که در ویدیوهایی که مردم منتشر کرده اند ماموران انتظامی و امنیتی مسلح و بعضا در وضعیت هشدار به معترضان با گرفتن سر اسلحه به طرف آن‌ها دیده شده‌اند.

فرمانده انتظامی پایتخت درباره اعتراض‌ها به سرنگونی هواپیمای اوکراینی افزود: «به دلیل اشتباه یک نفر، دشمنان و معاندان بمباران تبلیغاتی، دروغ و ناروا علیه کشور راه انداخته و تعدادی هم از داخل کشور آگاهانه یا ناآگاهانه همراه آن‌ها شده و سعی دارند آرامش مردم را مختل کنند.»

فرماندهان سپاه پاسداران طی روزهای گذشته تایید کردند که با وجود قرار داشتن کشور در شرایط «جنگ» و فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی اقدامی در جهت توقف پروازهای مسافربری در شب حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق صورت نگرفت.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که موشک سپاه پاسداران باعث سقوط این هواپیما و جان باختن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More