شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تکرار بدقولی مقام‌های دولت پس از اعتراض غیزانیه: تانکرها نیامدند،‌ مردم تشنه ماندند

 با وجود بازتاب گسترده اعتراض مردم غیزانیه اهواز و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت آن‌ها، و به‌رغم دستور حسن روحانی رییس‌جمهور و وعده غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، همچنان تانکرهای آب به این منطقه نرسیده است.

مسئولان محلی و مردم منطقه می‌گویند با وجود ۷۵۰ چاه نفت و رودخانه پر آب کارون در نزدیکی‌شان «از بعد از انقلاب» مشکل آب شرب مساله اصلی آن‌ها مانده است.

روزنامه ایران روز سه‌شنبه ششم خردادماه در گزارشی به نقل از مردم منطقه نوشت با وجود وعده مسئولان برای افزایش تعداد تانکرهای آب‌رسانی به ۱۵ عدد حتی روز دوشنبه نیز این اتفاق نیفتاد و تانکرهای آب به منطقه نرسیدند.

ابوالزهرا بریهی،‌ عضو شورای روستای عبدالسید دامدار غیزانیه،‌ گفت روز دوشنبه هم مسئولان و هم خبرنگاران به محل تاسیسات آب رفتند، منتظر ماندند، اما چون خبری از تانکرها نشد به محل کارشان بازگشتند. به گفته او،‌ «مردم هم بدون‌ آب جلوی ساختمان تاسیسات منتظر مانده‌اند.»

جعفر مجدمی،‌ عضو شورای بخش غیزانیه، در همین زمینه اشاره کرده که از بعد از انقلاب تاکنون مشکل مردم این منطقه آب شرب بوده  و «مردم به دلیل نبود اعتبار  تشنه‌اند.» 

اعضای شورای روستایی گفته‌اند این مشکل با وجود قرار داشتن ۷۵۰ حلقه چاه نفت در منطقه، شرکت‌های نفتی بزرگ و همچنین وعده‌های مکرر و اختصاص اعتبار ادامه‌دار است.

بریهی اشاره کرد: «۲۰ روز پیش از شبکه فاضلاب آمدند و گفتند از بودجه روستا به ما پول بدهید تا شبکه را درست کنیم. ۱۵ میلیون تومان از بودجه روستا را به آن‌ها دادیم شبکه را درست کردند،‌ اما باز هم آب به روستا نرسید.»

در پی اعتراض روز شنبه سوم خردادماه مردم منطقه غیزانیه اهواز به قطع شدن آب و مسدود کردن جاده قدیم اهواز-ماهشهر، ماموران انتظامی دست به تیراندازی زدند که منجر به مجروحیت شماری از معترضان از جمله یک کودک شد.

از آن زمان تصویری که جراحت شلیک گلوله پلاستیکی بر روی پای خونین یکی از جوانان معترض را نشان می‌دهد از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی در توییتر و اینستاگرام به صورت گسترده بازنشر و موجب انتقادهای فراوان شده است. 

کاربران این مساله را با شلیک گلوله به معترضان اعتراضات سراسری گرانی بنزین و شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین در آبان و دی‌‌ماه سال گذشته از سوی سپاه پاسداران مقایسه کرده‌اند.

اکنون پس از واکنش‌های گسترده رسانه‌های حکومت تصاویری از حضور امام‌جمعه اهواز در منزل این معترض مجروح‌ غیزانیه و عذرخواهی از او منتشر کرده‌اند.

 

سابقه اعتراض و نامه‌نگاری‌های بی‌فایده 

روزنامه شرق روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از مردم غیزانیه اعتراض آن‌ها را به این دلیل دانسته که با وجود انتقال آب سرشاخه‌های کارون به کیلومترها دورتر در «قلب ایران» مردم روستاهای نزدیک این رودخانه تشنه‌اند.

ایران و شرق به نقل از مسئولان محلی و مردم نوشته‌اند مردم غیزانیه قبلا بارها نامه‌نگاری و اعتراض کردند، اما پاسخی نگرفتند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که در بهار سال ۱۳۹۸ نیز مردم این منطقه دست به اعتراض زده بودند. با این حال،‌ اجرا و تکمیل این پروژه آب‌رسانی به تاخیر افتاد.

بر اساس برخی تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، شماری از مردم این منطقه در زمان انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۳۹۸ نیز با دبه‌های آب در حوزه‌های انتخابیه حاضر شدند تا اعتراض‌شان را منعکس کنند.

 

قول‌های استاندار

روز دوشنبه پس از دستور روحانی به استاندار خوزستان برای انجام فوری اقدامات لازم در این منطقه شریعتی گفت «تا دو هفته آینده آب مطلوب به خانه‌ اهالی بخش غیزانیه می‌رسد.»

این در حالی است که به گفته ‌عضو شورای بخش غیزانیه استاندار یک بار نیز در سال ۱۳۹۵ قولی مشابه مبنی بر حل مشکل در سه ماه را داد که عملی نشد.

شریعتی پس از آن باز هم در مهرماه سال گذشته چنین وعده‌ای را هنگام بازدید از پروژه خط آب‌رسانی غیزانیه تکرار کرد.

اعتراضات روز شنبه مردم منطقه و بستن جاده اصلی این بخش استان ۹ ماه پس از آخرین وعده استاندار صورت گرفت. استانداری که اکنون نامش در رسانه‌های مجازی با بازنشر خبر «دریافت ۲۰۰ هزار دلاری همسرش از مدیرعامل متهم شرکت نیشکر هفت‌تپه» و همچنین ««آدم مخالف نظام بی‌تربیت» خطاب کردن یک پیرمرد سیل‌زده در سال گذشته دوباره مورد اشاره و انتقاد قرار گرفته است.

 

روستاهای بی‌آب در نزدیکی ساختمان‌های لاکچری

خبرگزاری تسنیم و فارس،‌ نزدیک به سپاه پاسداران،‌ در گزارش‌هایی که سال‌ گذشته درباره این منطقه منتشر کردند از وجود ۸۰ روستای محروم از آب، جاده و مدرسه در این بخش و همچنین انتقال دبه‌های آب به فاصله‌های کیلومتری روی شانه‌های دانش‌آموزان نوشتند.

شرق به نقل از مدیرعامل آبفای خوزستان نوشته «خط انتقال منطقه که آب از کارون می گیرد، قدیمی و فرسوده است و اگر این خط اصلاح شود و آب را به ایستگاه تقویت فشار ببرد، ۸۰ درصد مشکل مردم منطقه حل می‌شود.»

غیزانیه با وجود میزبانی از منابع مهم نفتی کشور خود همچنان از جمله محروم‌ترین مناطق استان و ایران به شمار می‌رود. برخی کارشناسان از این منطقه به عنوان نماد «توسعه نامتوازن» و «تبعیض» یاد می‌کنند.

در حالی که مسئولان استانی عدم وجود اعتبار کافی و تحریم‌های بین‌المللی را از دلایل عدم تکمیل پروژه آب‌رسانی عنوان می‌کنند،‌ روزنامه ایران در گزارش خود به نقل از عضو شورای روستایی این بخش نوشته: «چطور همین الان برای تجهیز دفتر آب استان ۱۱ میلیارد تومان پول خارج از تشریفات پرداخت می‌شود، اما برای تامین آب ۸۵ روستا اعتبار وجود ندارد؟» 

این روزنامه همچنین به نقل از برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی به وجود «ساختمان‌های لاکچری و باغی در ۱۰۰ کیلومتری این روستا» اشاره کرده است.

شغل اصلی مردم این بخش از خوزستان با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دامداری و کشاورزی است و به همین دلیل نیاز آن‌ها به آب علاوه بر امور روزانه در زمینه نگهداری محصولات کشاورزی و حیوانات نیز مبرم به شمار می‌رود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More