شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توکلی: ۵۰۰ پرونده متهم به پولشویی داریم اما هیچکدام مجازات نشدند

 

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۵۰۰ پرونده برای متهمان پولشویی صادر شده اما هیچ‌کدام از مجرمان مجازات نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، توکلی روز پنج‌شنبه، ۲۹ آذر با اشاره به این پرونده‌ها گفت که قانون مبارزه با پولشویی مشکلاتی دارد و «مثلا وقتی پروند افراد تشکیل می‌شد با قوانین عام تعارضاتی پیدا می‌کرد که به رد تعقیب متهم منجر می‌شد.»  

او طی توضیحاتی درباره اهمیت لایحه اصلاح‌قانون مبارزه با پولشویی که این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود، تاکید کرده که «تعارض پرونده‌های پولشویی» با قوانین دیگر باید رفع شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه پولشویی یکی از «مصادیق فساد» است، گفت: «به همین علت ما با این امر مخالف هستیم و مبارزه با آن را لازم می‌دانیم. کسانی که دچار فساد می‌شوند، برای مبارزه با آن راه‌حل‌هایی می‌اندیشند که یکی از آن‌ها مبارزه با پولشویی بود و در سال ۱۳۸۶ قانونش تصویب شد.»

احمد توکلی با تاکید بر ضرورت همکاری با نهادهای بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و فساد مالی، در عین حال ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای «تنظیم و مهار کردن» قوانین نهادهای بین‌المللی به نفع خود، متهم کرد.

موضوع پول‌شویی پس از اظهارات ماه گذشته وزیر امور خارجه ایران که طی آن گفته بود پولشویی «در سطح گسترده‌ای» در این کشور وجود دارد، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌‌های داخلی و خارجی داشت و به موضوعی جنجال‌برانگیز تبدیل شد.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه، ۲۱ آبان در مصاحبه با وب‌سایت «خبرآنلاین»، با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفت که دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی «منافع اقتصادی» افراد است.

او در این مصاحبه ویدیویی گفت که «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضد‌پولشویی ایجاد کنند.»

این وزیر دولت روحانی پس از مصاحبه خود با حملات گسترده نیروهای اصول‌گرا مواجه شد. برخی افراد او را به دادن بهانه‎ای در دست دشمنان ایران برای فشار به این کشور متهم کردند.

از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران سخنان محمد جواد ظریف درباره پولشویی را به «خنجری در قلب نظام» تشبیه کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More