شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تولیدکننده دستگاه‌‌های‌ ماینر: با تعرفه دولت، استخراج بیت‌کوین فقط برای چینی‌ها به صرفه است

 

در حالی که مقام‌های حکومت ایران همچنان درباره مصرف بالای برق از سوی مزارع استخراج بیت‌کوین هشدار می‌دهند، یک تولیدکننده دستگاه‌های ماینر (استخراج) اعلام کرد با تعرفه دولت، استخراج ارز دیجیتال در ایران فقط برای چینی‌ها به صرفه است. 

ابوذر زارعی، مدیر مجموعه تولید دستگاه ماینر در لامرد، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با پایگاه خبری انصاف‌نیوز ضمن اشاره به گرانی استخراج ارز دیجیتال برای شهروندان ایران، واردات دستگاه و فعالیت ماینینگ برای چینی‌ها را ارزان و به صرفه دانست.

او گفت: «استخراج بیت‌کوین کار انرژی‌بری است. هر دستگاه حدودا اندازه یک [کولر] اسپیلت ۲۴ هزار سنترال برق مصرف می‌کند.» به گفته این فعال حوزه ارز دیجیتال، قیمت برق برای ماینینگ تعرفه برق صادراتی است. 

زارعی افزود: «یک دستگاه ۳۰ میلیونی ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد. با این شرایط، برای هیچ‌کس به صرفه نیست که پول برق صادراتی را بدهد و دستگاه روشن کند، مگر برای چینی‌ها که مزرعه گذاشته‌اند.»

مصرف بالای برق در ایران توسط مزارع استخراج بیت‌کوین که چینی‌ها نیز در آن فعالیت دارند در دی‌ماه زمانی به اوج خود رسید و حاشیه‌ساز شد که با قطع برق سراسری و همچنین فشار به نیروگاه‌ها، با سوزاندن مازوت آلودگی هوا نیز در شهرهای بزرگ افزایش یافت.

یکی از دلایل فشار به شبکه برق، مرکز بزرگ استخراج ارز دیجیتال در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گزارش شد که در اختیار چینی‌ها قرار دارد.

در همان زمان مسعود نوری،‌ خبرنگار،‌ در صفحه توییترش نوشته «چینی‌ها» با همکاری «یک نهاد نظامی» جمهوری اسلامی معدن استخراج بیت‌کوین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد کرده‌اند که با تعرفه پایین از برق ارزان کشور برای آن استفاده می‌شود.

گزارش‌هایی هم درباره استفاده حکومت ایران از رمز‌ارزها برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد.

 

بزرگ‌ترین مزارع در اختیار چینی‌ها

روزنامه همشهری روز ۲۲ دی‌ماه در گزارشی اشاره کرده بود چینی‌ها «بزرگ‌ترین مزارع استخراج رمزارز» ایران را در اختیار دارند.

در همان ماه پایگاه خبری اقتصاد کرمان به نقل از محمدحسن رنجبر، رییس هیات مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری ایران و چین، گزارش داده بود:‌ «چین در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها تنها کشوری است که می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند.»

 

ادامه اعتراضات به توافق چین 

اکنون اشاره مدیر مجموعه تولیدی دستگاه‌های ماینینگ در لامرد به استفاده ارزان‌قیمت چینی‌ها از برق کشور برای استخراج ارز دیجیتال، در شرایطی مطرح می‌شود که توافق ۲۵ ساله حکومت ایران با چین نیز همچنان مورد اعتراض شهروندان قرار دارد.

از هفتم فروردین‌ماه و همزمان با امضای این سند، کارزاری سراسری شامل شهروندان، فعالان مدنی،‌ روزنامه‌نگاران و کارشناسان حقوقی و اقتصادی بارها این توافق که هنوز جزییات دقیق آن منتشر نشده را مورد اعتراض قرار می‌دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More