شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف طرح بیماریابی در اوج مرگ و میر کرونا: بسیج خواهان دریافت هزار و۲۵۰ میلیارد تومان شد

یک مقام ارشد بسیج گفت که طرح «بیماریابی فعال» با محوریت این نیرو که از آذر ماه و با تبلیغات گسترده حکومتی تحت عنوان «طرح سلیمانی» آغاز شده بود، در عمل شکست خورده است و «به دلیل عدم پرداخت یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه درخواستی بسیج» و با نامه‌ وزارت بهداشت متوقف شده است.

شاهین محمدصادقی، که از خرداد ۹۹ تا فروردین سال‌جاری ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور را بر عهده داشت، گفت که «سه هفته پیش نامه‌ای به سازمان بسیج جامعه پزشکی فرستاده شده که در آن توقف اجرای این طرح اعلام شد.»

در طرح بیماریابی که با تبلیغات گسترده در پاییز سال ۹۹ و همزمان با اوج‌گیری موج سوم کرونا در ایران آغاز شد، به عنوان  «طرح سلیمانی» از سوی وزارت بهداشت و بسیج آغاز شد قرار بود وضعیت ابتلای اطرافیان افراد مبتلا به کرونا مورد بررسی قرار گیرد و بر اجرای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا از طریق پایگاه‌های بسیج در محلات نظارت شود.

طرح بیماریابی از ارکان طرح‌های مقابله با کرونا در بسیاری از کشورهاست و از سوی نیروهای آموزش دیده بهداشتی و درمانی اجرا می‌شود. در ایران اما این طرح درحالی که با تبلیغات گسترده به نیروهای بسیج سپرده شد طی کمتر از پنج ماه با شکست مواجه و متوقف شده است.

شاهین محمدصادقی مسئول پیشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در مصاحبه با روزنامه همشهری درباره دلیل شکست این طرح، گفت: «ما در مرحله اول با دولت و وزارت بهداشت توافق کردیم یک هزار و ۲۵۰ تومان در اختیار طرح بگذارند. از این مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و بیش از هزار میلیارد تومان پرداخت نشد.»

او گفت که از مدت‌ها پیش «اقدام خوبی که آغاز شده بود به طرحی بی‌جان و کم‌رمق در استان‌ها بدل شد» و افزود که «حاضر بودیم همچنان طرح را با کمک خیرین اجرایی کنیم اما با اعلام پایان اجرای طرح، دیگر شرایطی برای کار‌کردن فراهم نبود.»

مسئول پیشین بسیج جامعه پزشکی همچنین گفت که «ما با هدف کمک به وزارت بهداشت وارد میدان شدیم و در این‌باره باید دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول  پاسخگوی چنین تصمیماتی باشند که چرا در بحران کرونا ما از اجرای این طرح کنار رفتیم.»

 یک منبع در کمیته کشوری کرونا نیز ارسال نامه اولیه به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها از سوی معاونت بهداشتی وزارتخانه برای پایان طرح  بیماریابی را تایید کرد. او به روزنامه همشهری گفت که سعید نمکی، وزیر بهداشت، برای تداوم و اجرای این طرح، همچنان تلاش‌هایی می‌کند و نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه انجام داده است.

پیش از این سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز چهاردهم فروردین ماه در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد که «با توجه به انجام سفرها و جمعیت سیال، امکان اجرای موفق طرح، میسر نشد.»

وزیر بهداشت همچنین گفت که «ضرورت دارد با همکاران ستادی و بسیج باتوجه به گستردگی و شیوع ابتلا با ویروس جهش‌یافته در کل کشور، در مورد شیوه اجرای مرحله جدید پس از سکون جمعیت سیال برنامه‌ریزی و اقدام نماییم » و افزود که «در اسرع وقت موارد بازنگری شده به اطلاع خواهد رسید.»

با گذشت نزدیک به یک ماه و در شرایطی که موج چهارم کرونا همچنان رو به افزایش و شمار ابتلای روزانه را به بیش از ۲۰ هزار نفر و شمار مرگ روزانه را به حدود ۴۰۰ نفر در روز رسانده است، با شکست بسیج و وزارت بهداشت در اجرای طرح بیماریابی، این طرح نیز متوقف شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More