شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف روند انتخاب شهردار تهران

 

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران خبر داد که روند انتخاب شهردار جدید برای این شهر متوقف شده است تا کمیسیون اجتماعی مجلس پاسخ به استفساریه‌ای که درباره امکان مستثنی‌شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است، پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اعطا روز شنبه دوازدهم آبان‌ماه، در جمع خبرنگاران گفت که اعضای شورای شهر تهران «به اتفاق آرا» تصمیم گرفتند روند انتخاب شهردار متوقف شود تا تکلیف مستثنی‌شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشخص شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد که اگر این استفساریه رای نیاورد، «روز سه‌شنبه در صحن علنی برای انتخاب پنج گزینه رای‌گیری می‌شود».

حجت نظری، از اعضای شورای شهر تهران، نیز در صفحه توییتر خود این خبر را تایید کرد و نوشت در حال حاضر اعضای شورای شهر تهران روند انتخاب شهردار جدید برای این شهر را متوقف کرده‌‌اند.

 

 

 

 

هم‌زمان، سلمان خدادادی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که این استفساریه براساس قانون به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده است و «به احتمال زیاد رد خواهد شد». او تأکید کرد: «طبق آنچه که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، در تاریخ ۲۴ آبان تمامی افرادی که شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند، باید از سمت خود کناره‌گیری کنند».

مجلس دهم پیش از این قانونی تصویب کرده بود که براساس آن، استفاده از افراد بازنشسته در جایگاه‌های مدیریتی، به‌جز استثناهای ذکرشده در این قانون، ممنوع شده است. پس از آن نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با یک‌فوریت طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای مستثنی‌کردن شهردار تهران مخالفت کردند. این طرح با امضای ۱۳۷ نماینده مجلس به صحن علنی آمده بود و موافقان به‌دنبال آن بودند که شهردار تهران چون وزیران و معاونان آن‌ها، از شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی شود.

محمدعلی افشانی که اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، دومین شهرداری است که در دوره فعالیت شورای جدید شهر تهران به این سمت منصوب و درنهایت مجبور به کناره‌گیری می‌شود. پیش از او محمدعلی نجفی شهردار تهران بود که درنهایت از این سمت استعفا کرد. دلیل استعفای او ازسوی برخی، بیماری عنوان شده بود؛ مساله‌ای که البته با تردیدهایی ازسوی ناظران سیاسی مواجه شده است.

شهردار فعلی تهران، خود پیش از این گفته بود که «استفعایی در کار نیست» و «تا آخرین روزی که قانون مشخص کند»، در سمت خود باقی خواهد ماند. او اضافه کرده بود: «پایبند قانون هستم و اگر نهایتا قانون این شد که بنده باید بروم، حتما پایبند قانون خواهم بود».

اعضای شورای شهر تهران، هفته گذشته پیشنهادهای اولیه برای انتخاب شهرداری آینده تهران را مشخص کردند که حاصل آن فهرست ۳۰‌ نفره‌ای از گزینه‌ها برای جانشینی محمدعلی افشانی بود.

محسن هاشمی، رییس کنونی شورای شهر، عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه ریيس‌ جمهوری در امور حقوق شهروندی ازجمله پیشنهادهای اولیه‌اند. علاوه‌بر این افراد، نام‌هایی چون علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهردار فعلی‌، محمدرضا واعظ مهدوی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دوره شورای شهر سوم و مشاور وزیر بهداشت در حال حاضر، علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و مناف هاشمی، از معاونان محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران نیز در این فهرست دیده می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More