شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توضیح اعضای دولت به شورای نگهبان درباره «سی .اف .تی»

 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، خبر داد که در جلسه اخیر این شورا برای بررسی لایحه سی‌.اف‌.تی ( CFT) برخی از اعضای دولت روحانی نیز حضور داشتند.

کدخدایی به خبرگزاری فارس گفت، حضور این افراد در جلسه شورای نگهبان به درخواست دولت مبنی بر ارائه توضیحات نمایندگانش درباره لایحه سی‌.اف‌.تی بود.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، عبدالناصرهمتی رییس کل بانک مرکزی و حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور حضور داشتند و «توضیحاتی را در رابطه با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم ارائه کردند و به سوالات اعضای شورای نگهبان نیز در خصوص این لایحه پاسخ دادند».

نمایندگان مجلس ایران هفته گذشته به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) رای مثبت داده بودند. اعضای دولت پیش از این گفته بودند که برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، تصویب لوایح چهارگانه ارائه شده از سوی دولت، ضروری است.

خردادماه سال جاری آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس، گفته بود نمایندگان مجلس به جای الحاق به این کنوانسیون‌ها، به دنبال تهیه طرح از طرف خود باشند. با این حال چند ماه بعد اعلام شد که رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره این موارد را به مجلس و دولت واگذار کرده است.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که حسن روحانی در نامه‌ای محرمانه به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خواستار تصویب این لوایح شده و این مساله را برای کشور ضروری توصیف کرده بود.

کدخدایی اکنون خبر داده است که در جلسه بعدی شورای نگهبان برای بررسی این لایحه نیز «از کارشناسان مربوطه در این حوزه برای ارائه توضیحات بیشتر دعوت بعمل خواهد آمد تا توضیحات دقیق‌تری در این زمینه ارائه شود».

اصولگرایان از جمله مخالفان تصویب این لایحه و پیوستن ایران به  اف. آی‌.تی‌.اف (FATF ) هستند و پیش از این از شورای نگهبان خواسته بودند این لایحه را رد کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More