شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل برای مذاکره درباره ایران و صلح ابراهیم در آینده نزدیک

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل در اولین گفت‌وگوی تلفنی خود توافق کردند که در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و صلح ابراهیم، روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب در آینده نزدیک مذاکره کنند.

گفت‌وگوی تلفنی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه چهارم بهمن و برای نخستین بار پس از روی کار دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، انجام شد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل با تایید انجام گفت‌وگوی تلفنی مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که دو طرف در این گفت‌وگو توافق کردند به زودی در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب تبادل‌نظر کنند.

بنابر این گزارش،  مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با جیک سالیوان توافق کردند که بر بررسی مسائل منطقه‌ای و همچنین وضعیت توافق عادی سازی صلح ابراهیم میان اسرائیل و چند کشور عرب منطقه توافق کردند.

همزمان کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که یوسی کوهن، رییس موساد، ماه آینده میلادی به همراه هیاتی از مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل، برای دیدار با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و رییس سازمان سیا، ویلیم برنز، به واشینگتن سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هیات اسرائیلی در جریان این سفر اطلاعاتی را در مورد ایران به دولت جو بایدن ارائه خواهد داد. این هیات همچنین از دولت جدید آمریکا خواهند خواست تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق با ایران شامل پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود.

هیات اسرائیلی در جریان سفر به آمریکا همچنین بر توقف حمایت جمهوری اسلامی ایران از «سازمان‌های تروریستی» از جمله حزب‌الله لبنان پافشاری خواهد کرد.

در گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تاکید شده است که هیات اسرائیلی در جریان سفر به آمریکا همچنین خواستار «پایان دادن به سنگربندی ایران در ترکیه، عراق و یمن خواهند شد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند خواست تا به مراکز اتمی ایران دسترسی کامل داشته باشند.»

 اسرائیل از علاقه جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، برای بازگشت به توافق اتمی با ایران نگران است و تاکید دارد که چنین اقدامی به جای تضعیف ایران، به تقویت توانایی‌های آن برای پیگیری برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای بیانجامد.

تونی بلینکن، نامزد جو بایدن، رییس جمهوی آمریکا، برای تصدی وزارت امور خارجه طی سخنانی در سنا گفت که دولت جو بایدن  درصدد است پیش از اتخاذ هر تصمیم برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، با اسرائيل و متحدان عرب خود در خاورمیانه مشورت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More