شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دسترسی بازرسان به دو سایت

جمهوری اسلامی در بیانیه مشترکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که «به صورت داوطلبانه » دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت اتمی خود را فراهم خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این بیانیه اعلام کرد «سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌های» جدید ندارد.

در پایان سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران بیانیه مشترک ایران و آژانس صادر شد.

در این بیانیه اعلام شده که ایران و آژانس درباره «حل‌وفصل توام با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند».

براساس این توافق، ایران «به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل‌وفصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد».

در این بیانیه اعلام شده که «تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی‌آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است».

با این حال در این بیانیه به نام این دو سایت اشاره نشده است. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۰ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود به ممانعت خود در زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای پایان دهد و با این آژانس به طور کامل همکاری کند. 

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از این دو محل احتمالا منطقه تورقوزآباد است که نخست‌ وزیر اسرائیل، سال ۹۷ در نشست سازمان ملل از آن سخن گفت. 

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی دو مکانی که آژانس خواهان بازدید از آنهاست، یکی در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قرار دارد.

در همین حال در این بیانیه مشترک اعلام شده که «براساس تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در اختیار آژانس» این نهاد «هیچ سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران همچنین «توافق کردند تا اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند».

توافق ایران و آژانس هم‌زمان با تلاش آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه منتشر شده است. در همین حال رییس‌جمهور ایران در دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد «در رابطه با برجام و حفظ این سند چندجانبه نیز مسئولیت مهمی بر عهده دارد».

حسن روحانی اعلام کرد در سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی «توافق خوبی حاصل شد که می‌تواند به حرکت در مسیر صحیح و درست برای حل‌وفصل نهایی مشکلات کمک کند».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه گفته بود که سفر گروس «ارتباطی به موضوع مکانیزم ماشه و مسائل سیاسی ندارد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More