شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهران برای کنترل شیوع کرونا یک هفته تعطیل شد

 

رییس‌جمهوری و رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران از تعیین مجازات‌هایی برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا خبر دادند. همزمان استانداری تهران تعطیلی یک هفته‌ای مراکز آموزشی، مذهبی و تالارها در تهران را اعلام کرد.

تعطیلی یک هفته‌ای در استان تهران در حالی اعمال می‌شود که سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز شنبه ۱۲ مهرماه گفت شیب صعودی موارد ابتلا به کرونا و بستری در استان تهران «به شکل نگران‌کننده‌ای» در حال امتداد است.

 

 

همزمان حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که برخی استان‌های کشور «وارد نقطه اوج سوم کرونا شده‌اند».

در همین حال رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران هشدار داد که  اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند «باید منتظر افزایش سه تا پنج برابری آمار مبتلایان و افزایش ۱/۵ تا ۳ درصدی» جان‌باختگان بود.

علیرضا زالی گفت که زمان مرگ برخی بیماران مبتلا به کرونا از زمان بستری در بیمارستان به کمتر از ۴۸ ساعت کاهش یافته است. 

حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود که قرار است وزارت کشور و کمیته امنیتی-‌اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مجازات‌هایی را برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تعیین کنند.

رییس‌ جمهوری ایران روز شنبه نیز گفت که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شده با کادر اداری و مغازه‌ها و مراکز خدماتی که این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، «با شدت» برخورد شود.

 

 

به گفته روحانی، به مغازه‌ها و مراکز خدماتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تذکر داده شده و در صورت تکرار «تخلف»، پلمپ خواهند شد.

او همچنین گفت که میزان جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند در جلسه بعدی ستاد مقابله با کرونا مشخص خواهد شد.

روحانی تاکید کرد که باید «جریمه شدیدی» برای افرادی که مبتلا شدند ولی اعلام نمی‌کنند هم در نظر گرفته شود.

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز گفت که برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی «در مرحله اول جریمه نقدی، در مرحله بعدی محرومیت اجتماعی و در مرحله سوم مجازات و جریمه‌های بیشتری اعمال می‌شود».

رییس‌جمهوری و دیگر مقام‌های دولت اعلام نکرده‌اند که کدام بخش از جریمه‌های پیشنهادی در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده و کدام هنوز در حد پیشنهاد است. همچنین اعلام نشده که این جریمه‌ها براساس کدام قوانین ایران تعیین شده است.

دولت ایران پیش از این بخشنامه‌ای را تصویب کرده  بود که در آن ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک تخلف اداری محسوب شده و برای آن مجازات تعیین شده است.

در روزهای اخیر و با وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع کرونا در ایران در برخی استان‌ها از جمله اصفهان، قم، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و ایلام محدودیت‌ها به مدت یک هفته افزایش یافته است.

در همین حال، معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران روز شنبه اعلام کرد دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مساجد، سینما، تئاتر، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه به مدت یک هفته تعطیلند.

 

برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها ممنوع شده، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، جودو و کاراته،کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخر‌های سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی تعطیل شده‌اند و نماز جمعه برگزار نمی‌شود.

پیشتر، زالی در نامه‌ای به انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، خواستار اخذ تصمیمات قاطع مبنی بر اعمال محدودیت و تعطیلی یک‌هفته‌ای در استان تهران برای قطع زنجیره انتقال کرونا شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More