شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه تایمز به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران:

تهدید یک فرمانده نیروی قدس علیه نیروهای بریتانیایی در منطقه

 

در حالی که احتمال یک درگیری نظامی میان ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران قوت گرفته، یک فرمانده بلندپایه این نیرو اعلام کرد که نیروهای بریتانیایی حاضر در منطقه می‌توانند «خسارت جانبی» حمله ایران علیه نیروهای آمریکا باشند.

این مقام نزدیک به قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران که نامش فاش نشده، روز دوشنبه ۱۶ دی، به روزنامه تایمز چاپ لندن گفت: «نیروهای ما نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بدون هیچ نگرانی از این که نیروهای متحدان آمریکا کشته شوند، هدف قرار خواهند داد.»

او با تاکید بر این که «ما خیلی صریح هستیم و اهدافمان را شناسایی کرده‌ایم و به آمریکایی‌ها ضربه خواهیم زد»، از بریتانیا، به عنوان اصلی‌ترین متحد آمریکا و همچنین دیگر متحدان این کشور خواست که نیروهایشان را از منطقه خاورمیانه خارج کند.

در حالی که پارلمان عراق روز یکشنبه با تصویب لایحه‌ای از دولت این کشور خواست که به حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان دهد، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه یکشنبه از عراق خواست که نیروهای ائتلاف به رهبری واشنگتن را از عراق خارج نکند، زیرا گروه دولت اسلامی (داعش) خلا ایجاد شده از خروج این نیروها را پر خواهد کرد.

به گزارش تایمز، همزمان وزارت دفاع بریتانیا، خود را برای «بدترین حالت» آماده کرده و طرح‌هایی را برای خروج اضطراری نیروهایش از عراق در نظر گرفته است. حدود ۴۰۰ نیروی بریتانیایی در عراق برای آموزش نیروهای عراقی و کمک به آنان برای مقابله با داعش در پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی حضور دارند.

بریتانیا همچنین نگران حمله احتمالی مستقیم ایران علیه ناوهای آمریکایی و بریتانیایی در خلیج فارس و تنگه هرمز است. اکنون دو ناو جنگی بریتانیا در منطقه خلیج فارس برای تامین امنیت کشتی‌رانی تجاری حضور دارند.

همچنین پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان این کشور توصیه کرد که از سفر به عراق و ایران به جز موارد ضروری پرهیز کنند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در اولین موضع‌گیری خود پس از کشته شدن قاسم سلیمانی گفت که او «تهدیدی علیه منطقه و منافع ما بود.» 

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که سلیمانی مسئول اقدامات و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه بود و «با توجه به اینکه اقدامات او به مرگ هزاران شهروند غیرنظامی بی‌گناه  انجامید، ما از مرگش متاسف نیستیم.»

همچنین در حالی که ایران از گام پنجم و نهایی خود در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خبر داده، بریتانیا به همراه آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواست که از هرگونه اقدام خشونت‌آمیز خودداری کرده و به برجام بازگردد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More