شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدید جانشین فرمانده سپاه به جهش استراتژیک موشکی

 

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، به کشورهای اروپایی هشدار داد که ایران در صورت نیاز به «جهش استراتژیک موشکی» روی می‌آورد.

او درباره جزییات این موضوع توضیح بیشتری نداد ولی در ماه‌های اخیر آزمایش موشک‌های بالستیک و برد موشک‌های ایران یکی از موضوع‌های مورد توجه غرب بوده است.

سلامی در ادامه گفت اگر ایران برد موشک‌هایش را به یک عدد خاصی محدود می‌کند، «دلیل راهبردی» دارد و تهدید کرد که «اگر اروپایی‌ها یا دیگران بخواهند بر اساس یک توطئه، خلع سلاح موشکی» را دنبال کنند، «مجبور می‌شویم به یک جهش استراتژیک روی آوریم».

نهم بهمن‌ماه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌ها درباره برنامه موشکی ایران اعلام کرده بود جمهوری اسلامی در چارچوب «دکترین دفاعی» خود «اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌ها ندارد».

اعلام این سیاست البته تازگی ندارد. بهمن سال گذشته، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفته بود: «برد موشک‌های ما طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند، محدود بوده و ۲هزار کیلومتر است.» او تاکید کرده بود فعلا این میزان کفایت می‌کند و «آمریکایی‌ها به اندازه کافی در تیررس این برد قرار دارند».

مقام‌های ارشد سپاه همواره مذاکره درباره برنامه موشکی ایران را رد کرده‌اند. حسین سلامی هم در این گفت‌وگو، تاکید کرد که «هیچ‌کس مذاکره، توصیه و درخواستی» در زمینه قدرت موشکی ایران نداشته باشد و «هیچ حدی در توسعه» این برنامه وجود ندارد.

این فرمانده ارشد سپاه همچنین از مقام‌های اروپایی درباره طرح موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران انتقاد کرد و گفت: «اروپایی‌ها مدیون جمهوری اسلامی هستند و تعجب می‌کنم از اینکه چرا اروپا، تابعیت سیاسی آمریکا را رها نمی‌کند.»

این واکنش‌ها به طور عمده متوجه اظهارنظرهای مقام‌های دولت فرانسه است که پیگیر مذاکره درباره برنامه موشکی ایران بوده‌اند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز در گزارشی که نهم بهمن‌ماه منتشر شد، برنامه موشکی ایران در سال ۲۰۱۹ را یک تهدید برای خاورمیانه توصیف کردند.

با وجود این درخواست‌ها و فشار آمریکا، وزیر دفاع ایران روز گذشته از یک موشک ساخت ایران بهره‌برداری کرد که دارای برد پروازی بیش از ۱۳۵۰کیلومتر است.

برنامه توسعه نظامی ایران و در راس آن تولید موشک‌ همواره از موضوعات مورد مناقشه بین تهران و دولت‌های غربی، خصوصا اروپا، بوده است. طرف‌های غربی می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال تولید موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. اما مقام‌های ایرانی این موضوع را رد می‌کنند و می‌گویند برنامه موشکی ایران صرفا جنبه دفاعی و بازدارنده دارد.  

طرف‌های غربی معتقدند برنامه موشکی ایران مشمول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال ۱۳۹۴ در تایید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ است. قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد به مدت هشت‌سال از هرگونه فعالیت در زمینه تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، دست بکشد.

اما در مقابل مقام‌های نظامی و غیرنظامی ایران می‌گویند تهران این بند را نقض نکرده است چرا که موشک‌های تولید و آزمایش‌شده حامل کلاهک هسته‌ای نبوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More