شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تنگه هرمز، گذرگاه یک سوم محموله‌های نفتی دنیا

با بالا گرفتن تنش‌ها بین آمریکا و ایران، نام تنگه هرمز واقع درآب‌های سرزمینی ایران بار دیگر در صدر اخبار و گمانه‌زنی‌ها قرار گرفته است.

داده‌های منتشرشده از سوی لویدز که یک سرویس اطلاعات مرتبط با مراودات دریایی است نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی، روزانه  به طور میانگین تقریبا ۱۶ میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت حمل‌شده از راه دریا از این تنگه عبور کرده است.

این میزان حدودا معادل یک سوم کل ۵۳ میلیون بشکه‌ نفت و فرآورده‌های مایع نفتی است که روزانه در جهان از طریق دریا حمل می‌شود.

تنگه هرمز آبراهی است بین ایران و عمان که خلیج فارس را به دریای عمان و دریای عربی متصل می‌کند.

این مسیر به تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه این امکان را می‌دهد تا نفت را از طریق نفتکش به مصرف‌کنندگان در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی ارسال کنند.

تنگه هرمز از دهه‌ها پیش محل مناقشات منطقه‌ای بوده است. جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است که در صورت منع کامل ایران از صادرات نفت این مسیر استراتژیک را مسدود خواهد کرد.

حال بار دیگر این موضوع نقل محافل انرژی، دیپلماتیک و کشتیرانی در جهان شده است.

عربستان سعودی یک هفته پیش اعلام کرد دو فروند از نفتکش‌های این کشور در میان حداقل چهار شناوری بودند که در بندر فجیره در دریای عمان هدف حملات خرابکارانه واقع شدند.

به فاصله دو روز بعد، ایستگاه‌های پمپاژ نفت ساخته‌شده در امتداد خط لوله‌ای که عربستان سعودی برای دور زدن تنگه هرمز بنا کرده است نیز هدف حملات پهپادی قرار گرفت.

ریشه حمله به نفتکش‌ها هنوز مشخص نشده است اما مسئولیت حمله پهپادی از سوی شورشیان حوثی در یمن بر عهده گرفته شد.

در پی این حادثه، وضعیت تنگه هرمز مجددا جنبه سیاسی به خود گرفته است و تردیدهایی را نسبت به امنیت عرضه نفت و عبور بی‌خطر کشتی‌ها از این مسیر برانگیخته است.

در هفته‌های گذشته، وزارت دفاع آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن و سامانه پدافند موشکی به خلیج فارس برای مقابله با تهدیدات ایران خبر داد.

چنانچه نفتکش‌ها قادر به عبور از تنگه هرمز حتی برای مدت محدود نباشند هزینه‌های کشتیرانی بسیار بالا رفته و ارسال محموله‌ها با تاخیر زیادی مواجه خواهد شد. همین موضوع برای افزایش شدید بهای نفت کافی خواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More