شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تنش در مجلس پس از دیدار تعدادی از نمایندگان با خاتمی

یک هفته پس از دیدار تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس ایران با محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق این کشور، برخی از نمایندگان مجلس به این دیدار اعتراض کردند و صحن علنی مجلس به تنش کشیده شد.

محمدمهدی زاهدی، نماینده اصولگرای کرمان، روز دوشنبه 20 اسفند، در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس درباره این دیدار گفت: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که به تعبیری در فتنه ۸۸ باغی بر انقلاب بوده، حمایت از طغیان است.»

او از «دستگاه‌های نظارتی» خواست تا در این زمینه «اقدام مقتضی» را انجام دهند.

در واکنش به اظهارات این نماینده اصولگرا، نمایندگان فراکسیون امید مجلس در اواخر وقت صحن علنی تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی را درخواست کردند و محمدعلی وکیلی به نمایندگی از آنان به بیان این تذکر پرداخت.

او با انتقاد از سفرهای محمود احمدی‌نژاد و مقایسه آن با محدودیت‌های به وجود آمده برای خاتمی گفت که احمدی‌نژاد «تمام مرزهای رسمی کشور را زیر سوال می‌برد، اما کسی به او معترض نمی‌شود» در حالی که خاتمی «در گوشه‌ای نشسته است و جز دعوت به وحدت و رحمت حرف دیگری ندارد.»

اما تذکر وکیلی موجب تنش در مجلس شد.

به گزارش ایلنا، مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده مجلس با حضور در جایگاه هیات رییسه سخنان وکیلی را قطع کرد و با صدایی بلند گفت: «نماینده باید بی‌طرف باشد، شما طرفداری از دولت می‌کنید. خاتمی خون ریخته است.»

در ادامه نیز تعداد زیادی از نمایندگان به جایگاه هیات رئیسه رفتند و در آنجا به طور لفظی درگیر شدند.

علی مطهری که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، گفت که خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست و ممنوع‌التصویر است «که خود این موضوع هم مبنای قانونی ندارد.»

پیشتر نیز روزنامه کیهان چاپ تهران با حمله به خاتمی، دیدار نمایندگان فراکسیون امید با او را ناسازگار با مسئولیت نمایندگی دانست.

با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای خاتمی، کیهان مدعی شد که جمهوری اسلامی اکنون با او «با کرامت و رافت اسلامی» برخورد می‌کند.

این اولین باری نیست که دیدار با خاتمی جنجال‌برانگیز شده است. این رئیس جمهوری اسبق ایران که پس از انتخابات 88 به عنوان یکی از «سران فتنه» خوانده شد، با محدودیت‌های گسترده ارتباطی و رسانه‌ای مواجه است.

با این حال، او به صورت محدود دیدارهایی را انجام می‌دهد و به ویژه در زمان انتخابات پیام‌ خود را منتشر می‌کند. حمایت او از روحانی نقش مهمی در نتیجه دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته ایران داشته است.

اما خاتمی دوشنبه هفته گذشته در دیدار با نمایندگان فراکسیون امید گفت: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.»

با این حال او «بخش مهمی از  مشکلات فعلی» را «مرتبط با عوامل بیرونی» دانست و فقط «ساختار فعلی و تصمیماتی که گرفته می‌شود» را «عامل تشدید کننده وضعیت فعلی کشور» دانست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More