شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تناقض اقدام‌ها و اظهارات مسئولان در ایران؛ بازگشایی بخش گردشگری همزمان با نهی از سفر

 

رسانه‌ها و مقام‌های انتظامی در ایران در حالی درباره «ترافیک نیمه‌سنگین و پرحجم» در محورهای منتهی به شمال این کشور هشدار می‌دهند که دولت همزمان با بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها، خواستار ازسرگیری فعالیت‌های صنعت گردشگری شده است.

نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، روز جمعه دوم خرداد، به ایسنا گفت: «بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی هم‌اکنون ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور هراز از محدوده منظریه تا پلور و از تونل وانا تا بایجان، نیمه سنگین و طول محور پرحجم و روان گزارش شده است.»

او با بیان این که «ترافیک در مسیر آزادراه تهران به شمال از تونل ۱۵تا شهرستانک نیمه‌سنگین است»، ادامه داد: «ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس در محدوده آسارا تا پمپ بنزین نساء نیمه سنگین و طول محور پرحجم و روان گزارش شده است.»

به گفته این مقام امنیتی، ترافیک محور قزوین به رشت، از رودبار تا منجیل نیز «پرحجم و روان» است.

همچنین محسن هاشمی، رییس مرکز مدیریت راه‌های مازندران، روز جمعه از «یک‌طرفه شدن» محور کندوان خبر داد و به خبرگزاری مهر گفت: «این محور از مسیر جنوب به شمال از ظهر امروز یکطرفه شده است و اکنون ترافیک در سیاه بیشه پر حجم است.»

او همچنین با اشاره به مسدود بودن محور دراسله به دلیل «ریزش کوه»، ادامه داد: «وضعیت ترافیک در محور هراز مسیر جنوب به شمال در محدوده پلور سنگین گزارش شده است.»

همزمان تقی کبیری، رییس پلیس راه استان سمنان، به ایرنا گفت: «ترافیک در محور ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان و مسیر سمنان به فیروزکوه و کیاسر از روز گذشته تا زمان حاضر پرحجم است.»

قدرت حسنی، رییس پلیس راه قزوین نیز از «ترافیک مقطعی و نیمه‌سنگین در آزادراه‌های» این استان خبر داد و گفت: «هم اکنون در لاین شمالی آزادراه‌های قزوین-کرج، قزوین-رشت و قزوین-زنجان و در برخی نقاط شاهد ترافیک نیمه‌سنگین اما روان هستیم.»

این در حالی است که بر اساس وب‌سایت مركز مديريت راه‌های كشور که در آن می‌توان تصاویر جاده‌های ایران را از طریق دوربین‌های نظارتی مشاهده کرد، ترافیک در این جاده‌ها به نظر عادی است. 

 

بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها

مقام‌های انتظامی ایران در حالی از سفر مردم به شمال کشور خبر می‌دهند که حسن روحانی رییس جمهوری این کشور چند روز پیش اعلام کرد هتل‌ها و رستوران‌ها پس از ماه رمضان بازگشایی می‌شوند.

در استان گیلان، عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی این استان، همزمان با این که از «ترافیک سنگین اما روان» در محور قزوین به رشت در محدوده منجیل به رودبار خبر داده، بر بازگشایی مراکز اقامتی از اول خرداد نیز تاکید کرده است.

او روز جمعه به ایسنا گفت: «برابر مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونای استان گیلان، رستوران‌ها، هتل‌ها و اغذیه فروشی‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، پس از ماه رمضان مجاز به بازگشایی، ادامه فعالیت و ارائه خدمات به مهمانان و گردشگران هستند.»

همچنین مهران حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، روز پنجشنبه گفت: «پس از سه ماه تعطیلی اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، تمامی تاسیسات گردشگری برای میزبانی از مسافران بازگشایی می‌شوند.»

در حالی که پیشتر استان مازندران، یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رفت و همچنان مقام‌های بهداشتی در این باره هشدار می‌دهند، او ادامه داد: «در حال حاضر نگرانی جدی از بابت بازگشایی تاسیسات گردشگری در استان وجود ندارد.»

بر اساس گزارش‌های رسمی، مراکز اقامتگاهی مازندران سالانه از حدود ۳۰ میلیون گردشگر و مسافر میزبانی می‌کنند و ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری این استان فعال هستند. اما با شیوع کرونا در این استان در بهمن ماه سال ۹۸، همه بخش‌های گردشگری مازندران تعطیل شد.

ایرنا نوشت که تعطیلی حدود چهار هزار واحد تفریحی، اقامتی و سرگرمی مازندران در عید نوروز، حدود یک هزار میلیارد تومان به این تاسیسات خسارت وارد کرد.

بازگشایی هتل‌ها در این استان در حالی است که بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، هم‌اکنون ٣٣٨ بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

تلاش‌ها برای رونق گردشگری در ایران در حالی است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، روز جمعه از شهروندان خواست «در تعطیلات پیش‌رو در خانه بمانند.»

به گزارش مهر، حریرچی با اشاره به این که «اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است»، ادامه داد: «از همه هموطنان خواهش می‌کنم که به سفرهای غیرضروری نروند.»

او ادامه داد: «سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیافتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهرها به خطر بیافتند. از مردم می‌خواهیم چند هفته‌ای به ما فرصت دهند تا بتوانیم خدمت‌گزاری خودمان را کامل کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More