شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش مجلس ایران برای اصلاح ساختار بودجه پس از کاهش درآمدهای نفتی

 

یک روز پس از تصویب «کلیات اصلاح ساختار بودجه» در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مجلس ایران نیز در این باره یک جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران، به خبرنگاران گفت که در جلسه غیرعلنی مجلس در روز یکشنبه ۲۳ تیر، دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره اصلاح ساختار بودجه این کشور بررسی و قرار شد که «این اصلاحات در بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان‌مدت دوساله» اعمال شود.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به سایت خبری خانه ملت، گفت که «بودجه دوسالانه، اطمینان بیشتر نسبت به آینده ایجاد خواهد کرد» و این امر جزو دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

یک روز پیش، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری و همچنین روسای مجلس و قوه قضاییه، کلیات اصلاح ساختار بودجه «در چهار محور اصلی» به تصویب رسید.

«درآمدزایی پایدار» (به جای درآمدهای نفتی)، «هزینه‌کرد کارا»، «ارتقای ثبات»، توسعه و عدالت» و «اصلاحات نهادی و نظام بودجه‌ریزی» این چهار محور را تشکیل می‌دهند.

سخنگوی هیات ربیسه مجلس نیز در این باره گفت که «اگر روند جاری در خصوص بودجه ادامه می‌یافت اداره اقتصادی کشور با اختلال مواجه می‌شد.»

به گفته این عضو مجلس ایران، «کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری، ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد» از جمله موارد اصلاح ساختار بودجه است.

همچنین «اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی، اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، اصلاح سیاست‌های حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز، ساماندهی تعهدات دولت و کنترل و نظارت بر درآمدهای نفتی و منابع و مصارف آن و اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت» از دیگر اصلاحاتی است که قرار است انجام شود.

تلاش برای اصلاح بودجه در پی کاهش شدید صادرات نفتی ایران صورت می‌گیرد. با بازگشت و سپس سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بر اساس برخی گزارش‌ها، اکنون فروش نفت ایران به روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

پیشتر نیز کاهش شدید درآمدهای دولت ایران در سال گذشته، کسری شدید بودجه را به همراه آورده بود.

در این شرایط، دولت و مجلس و دیگر دستگاه‌های ایران به دنبال منابع دیگری از جمله افزایش مالیات‌ها هستند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در این زمینه گفت که «در این اصلاحیه درباره فرار مالیاتی و راهکارهای آن بررسی شده» و دیوان محاسبات کشور نیز «۱۵ راهکار ارائه کرد که بیشتر آن مربوط به نظام ارزی و اصلاح نظام مالیاتی» است.

آذر سال گذشته، همزمان با ارسال لایحه بودجه به مجلس، دستوری از طرف علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای اصلاح ساختار بودجه صادر شد. بودجه‌های دفاعی، برداشت از صندوق ذخیره ارزی و کمک‌های دولتی، از موارد اختلاف میان دولت و رهبر جمهوری اسلامی بود.

به گفته علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، خامنه‌ای خواستار اصلاح ساختاری بودجه «منطبق با شرایط تحریمی» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More