شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش آلمان و فرانسه برای تولید واکسن کرونا

 

همزمان با سرایت ویروس جدید کرونا به کشورهای بیشتری در جهان، آلمان و فرانسه از انجام تلاش‌هایی برای تولید واکسن این ویروس خبر دادند.

وزیر علوم و تحقیقات آلمان روز جمعه ۱۱ بهمن‌ماه گفت که انتظار دارد در طی چند ماه آینده واکسن کرونا ساخته شود.

این در حالی است که یک شرکت آلمانی ساخت داروهای بیولوژیک به همراه ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی اپیدمی(CEPI) اعلام کردند برای ساخت واکسن کرونا با یکدیگر همکاری می‌کنند.

همزمان، انستیتو پاستور فرانسه روز جمعه اعلام کرد در حال تلاش برای ساختن واکسن مداوای ویروس جدید کروناست و این واکسن ممکن است تا ۲۰ ماه آینده آماده شود.

روز جمعه، روسیه از آلودگی دو نفر به ویروس کرونا در این کشور خبر داد و آلمان هم گفت یک کودک در ایالت باواریا به کرونا آلوده شده است.

سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه پس از برگزاری نشست کمیته وضعیت اضطراری این سازمان برای بررسی گسترش ویروس کرونا، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد

همزمان با اعلام جان باختن دست‌کم ۲۱۳ قربانی در چین بر اثر شیوع کرونا، دولت آمریکا به اتباع این کشور هشدار داد از سفر به چین خودداری کنند. شهر ووهان، پایتخت استان هوبئی در چین، منشا این ویروس اعلام شده است. 

وزارت خارجه آمریکا در پایگاه خبری خود نوشت: «به علت ویروس جدید کرونا که اولین بار در ووهان شناسایی شده است به چین سفر نکنید.»

این اطلاعیه سطح هشدار نسبت به سفر به چین را به حد هشدار مربوط به تردد به عراق و افغانستان افزایش داد.   

با این حال، وزارت خارجه چین اعلام کرده این کشور «جامع‌ترین و شدیدترین اقدامات پیشگیری و کنترل» را اتخاذ کرده است.

سازمان بهداشت جهانی به همه کشورها توصیه کرده در راستای پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا یا کاهش شیوع آن از کشوری به کشوری دیگر تلاش کنند. این سازمان متذکر شد اقدامات پیشگیرانه نباید در سفرها یا امور تجارت خللی ایجاد کند. 

در همین حال، بریتانیا اعلام کرد دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور گزارش شده است.  

سنگاپور هم اعلام کرد از روز شنبه صدور ویزا برای دارندگان گذرنامه‌ چینی به حالت تعلیق درخواهد آمد. این ممنوعیت شامل عبور ترانزیتی از سنگاپور نیز خواهد شد. سنگاپور یکی از مهم‌ترین نقاط ترازیت فرودگاهی است. 

دولت ایتالیا هم روز جمعه تصمیم گرفت در پی گزارش دو مورد ابتلا به ویروس کرونا، وضعیت اضطراری اعلام کند.  

بر اساس گزارش‌ها، دو گردشگر چینی مبتلا به این ویروس در رم هم‌اکنون در بیمارستان تخصصی بیماری‌های عفونی در قرنطینه به سر می‌برند.

ایتالیا روز پنجشنبه هرگونه رفت و آمد با چین را ممنوع کرده بود.

با گسترش ویروس کرونا، بازارهای بورس جهانی روز پنجشنبه شاهد افت بودند، اما روز جمعه و پس از ابراز رضایت سازمان بهداشت جهانی نسبت به تلاش‌های دولت چین در مهار این ویروس، این بازارها اندکی رشد داشتند. 

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران بازار نفت و معامله‌گران نوشت شیوع ویروس جدید کرونا در چین می‌تواند نیاز به نفت را در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و قیمت‌ها را پایین بیاورد.

به گفته نماینده چین در دفتر سازمان ملل در اتریش، تعداد افراد مبتلا به کرونا از ۹ هزار و ۸۰۰ نفر فراتر رفته است.

تاکنون از مرگ و میر ناشی از کرونا در خارج از چین گزارشی منتشر نشده است.

در عین حال، کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، درخواست یک صنف پزشکی برای بستن مرزها با سرزمین اصلی چین برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا را رد کرد. 

این در حالی است که تاکنون ۱۲ مورد آلودگی به ویروس کرونا در هنگ‌کنگ گزارش شده است.

برخی شرکت‌های هواپیمایی مانند ایر فرانس، ک‌ال‌ام اس‌آ، بریتیش ایرویز، لوفت هانزا و ویرجین آتلانتیک پروازهای خود به چین را متوقف کرده‌اند.

در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز جمعه در توییتی نوشت در نامه‌ای از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری خواسته است از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی از جمله هوایی، زمینی و دریایی، جلوگیری شود. او افزود تمام پایگاه‌های بهداشتی در تمام و‌رودی‌های ایران از آغاز شیوع کرونا در حال آماده باش کاملند.

او همچنین نوشت بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و دو هفته تحت نظر و مراقبت‌های کامل قرار خواهند گرفت.

مقام‌های ایران هنوز موردی از آلودگی به کرونا را در ایران تایید نکرده‌اند اما گروهی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی از احتمال پنهان‌کاری مسئولان در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More