شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تقابل بر سر ایران در اجلاس دوحه؛ آمریکا:‌ تحریم‌ها برای جلوگیری از درگیری نظامی‌اند

هم‌زمان با حضور مقام‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی و ایالات متحده در اجلاس دوحه در قطر،‌ تحریم‌های بین‌المللی و ایران موضوع سخنان مقام‌های سیاسی دولت‌های حاضر در این نشست شده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز شنبه ۲۳ آذرماه طی گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه این اجلاس ضمن دفاع از تحریم‌های این کشور علیه ایران اظهار کرد ایالات متحده از این ابزار برای پرهیز از جنگ بالقوه علیه ایران استفاده می‌کند.

منوچین گفت:‌ «دلیل این‌که ما از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم این است که آن‌ها یک گزینه جایگزین مهم برای درگیری‌های نظامی در جهانند.»

او اضافه کرد که به عقیده‌اش این تحریم‌ها نتیجه‌بخش بوده‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه همچنین اظهار کرد: «بنابراین، خواه کره شمالی باشد خواه ایران یا سایر مناطق جهان، ما مسئولیت آن را به صورت بسیار جدی می‌پذیریم.»

هم‌زمان با این اظهارات، برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا،‌ نیز طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ادامه فشار بر جمهوری اسلامی و در عین حال آمادگی برای مذاکره سخن گفته است.

طرح مساله ایران در اجلاس دوحه در حالی است که محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه این کشور،‌ روز گذشته برای حضور در این نشست راهی قطر شده و انتظار می‌رود طی دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های کشورهای مختلف در حاشیه این نشست به موضوع تحریم‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی بپردازد.

حضور هم‌زمان وزیر امور خارجه ایران و تیم ارشد‌ د‌ولت آمریکا د‌ر اجلاس د‌وحه د‌و هفته بعد‌ از نخستین توافق د‌و طرف د‌ر د‌ولت ترامپ صورت می‌گیرد که به تباد‌ل د‌و زند‌انی بین این کشورها انجامید‌.

ترکیه:‌ تحریم مشکل‌ها را حل نمی‌کند

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، طی سخنان خود در این اجلاس ضمن انتقاد از تحریم‌های بین‌المللی آمریکا از مخالفت و پاسخ ترکیه به آن‌ها خبر داد.

او به تحریم‌‌های ایالات متحده علیه ترکیه در ارتباط با خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه اشاره و اضافه کرد: «واشینگتن باید مشکل‌ها را از طریق گقت‌و‌گو حل کند.»

این مقام دولت ترکیه همچنین اظهار کرد: «اما اگر تحریم وضع کنند، ترکیه مجبور است واکنش متقابل نشان دهد. سعی داریم مشکل موجود را با درک یکدیگر از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

مالزی: بازار بزرگ ایران را به خاطر تحریم از دست دادیم

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، نیز طی این نشست به مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و آن را نقض منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل دانست.

نخست‌وزیر مالزی تاکید کرد: «تحریم‌ها فقط می‌توانند از طرف سازمان ملل متحد و بر اساس منشور این سازمان اعمال شود.»

او گفت که کشورش از «اعمال دوباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند.»

محمد ادامه داد که مالزی و دیگر کشورها به دلیل تحریم‌ها علیه ایران «بازار بزرگی» را از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More