شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تغییر شرایط کاندیداتوری در انتخابات مجلس و شورای شهر

 

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور ایران، از تغییر شرایط کاندیداتوری در انتخابات مجلس و شورای شهر و روستا در این کشور خبر داد.

بر اساس این شرایط که در «لایحه جامع انتخابات» آمده است، افرادی که قصد کاندیداتوری دارند باید از طرف حزب دارای فعالیت معتبر معرفی شوند یا امضای الکترونیکی قابل شناسایی ۱۰هزار نفر یا یک درصد واجدین شرایط اخذ رای حوزه انتخابیه را به وزارت کشور ارائه کنند.

بر اساس این لایحه، در صورتی که فرد نتواند چنین اقدامی را انجام دهد، باید مبلغی را سپرده‌گذاری کند.

لایحه جامع انتخابات که سوم بهمن امسال به تایید کابینه دولت حسن روحانی رسیده است، باید از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

مفاد این لایحه نشان‌دهنده تلاش حکومت ایران برای سخت‌تر شدن شرایط کاندیداتوری است. در این لایحه همچنین پیش‌بینی شده که انتخابات در دور اول تعیین تکلیف شود و به دور دوم کشیده نشود.

این پیشنهادها برای کاهش هزینه انتخابات در ایران مطرح شده است.

تلاش برای تقویت نقش احزاب در ساختار سیاسی نیز از دیگر اهداف این لایحه است. بر اساس یکی دیگر از مفاد این لایحه، در حوزه‌هایی که احزاب یا جبهه‌ها کاندیدا معرفی می‌کنند، مردم می‌توانند به فهرست احزاب رای دهند و رای ماخوذه برای تمام نامزدهای آن فهرست منظور می‌شود.

در سال‌های گذشته، برخی مقام‌های اجرایی و سیاسی از جمله علی لاریجانی، ریيس مجلس ایران، خواستار تقویت ساختار حزبی سیاست ایران شده بودند.

در لایحه جامع انتخابات همچنین تاکید شده که احزاب برای برخورداری از امتیازهای انتخاباتی باید حداقل پنج‌ هزار عضو رسمی تایید شده داشته باشند و حداقل یک‌ششم از جمع نامزدهای معرفی‌شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص دهند.

علاوه براین، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و محمد یزدی یکی از اعضای این شورا بارها از بالا بودن تعداد متقاضیان انتخابات در ایران انتقاد کرده‌ و خواستار وضع قوانین برای محدود کردن شرایط ثبت نام در انتخابات‌ها در ایران شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More