شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تغییر در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران هم‌زمان با فشارهای بین‌المللی

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا،‌ ساختار سازمان اطلاعات و فرماندهی معاونت فرهنگی سپاه پاسداران تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در احکام جدید حسین طائب به عنوان مسئول اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران و حسن محقق به عنوان جانشین او معرفی شده‌‌اند. همچنین حسین نجات جایگزین محمدرضا نقدی در معاونت فرهنگی این نهاد شد.

پیش از این،‌ حسین نجات، جانشین رییس سازمان اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران بود. او سابقه جانشینی ریاست ستاد مشترک سپاه، فرماندهی قرارگاه ثارالله و فرماندهی سپاه ولی‌ امر را در کارنامه خود داشته است.  

طائب مسئول اطلاعات و امنیت سپاه نیز قبل از این فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود و در دوران وزارت علی فلاحیان، فرماندهی حفاظت اطلاعات سپاه و معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.  

پنجشنبه گذشته ۲۶ اردیبهشت نیز محمدرضا نقدی در آغاز فاز تغییرات در دوران فرماندهی جدید سپاه پاسداران به عنوان معاون هماهنگ‌کننده ‌حسین سلامی، فرمانده کل این نهاد، منصوب شده بود. نقدی پیش از این ریاست سازمان بسیج مستضعفین، ریاست سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده داشته است.  

هم‌زمان با تغییر جایگاه نقدی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علی فدوی را نیز به عنوان جانشین سلامی فرمانده کل سپاه تعیین کرده بود. او پیش‌تر معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و فرمانده نیروی دریایی این نهاد بوده است.

این تغییرات و جابجایی در حالی صورت می‌گیرد که در فروردین ماه امسال، نام این نهاد نظامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امورخارجه آمریکا قرار گرفته بود. یک هفته پس از آن،‌ خامنه‌ای فرمانده سپاه پاسداران را تغییر داد.  

ایالات متحده آمریکا در سال‌های گذشته همچنین نام فرماندهان و روسای این نهاد از جمله محمدعلی جعفری،‌ حسین طائب و محمدرضا نقدی را در لیست تحریم‌های انفرادی خود قرار داده بود.

تغییر همراه با آرایش جنگی و جهادی

تغییرات جدید در ساختار سپاه پاسداران همراه با اعلام رویکرد «آرایش جنگی» از سوی خامنه‌ای فرمانده کل قوا و اعلام «جنگ اطلاعاتی» از سوی فرمانده جدید سپاه پاسداران صورت می‌گیرد.  

خامنه‌ای در حکم تعیین جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران که پنجشنبه گذشته صادر شد اعلام کرده بود انتظار دارد تا این نیرو «نقش جهادی و انقلابی» خود را در راستای «ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریت‌های سپاه با نظر فرمانده کل سپاه» انجام دهد.

همچنین،‌ در مراسمی که شنبه ۲۸ اردیبهشت به منظور تودیع و معارفه مسئولین جدید فرهنگی و اطلاعاتی سپاه پاسداران برگزار شد،‌ سلامی اعلام کرد که ایران در «جنگ تمام عیار اطلاعاتی» با آمریکا به سر می‌برد.  

سلامی با ادعای «فرو ریختن هیمنه و ساختمان بزرگ آمریکا» اضافه کرد:‌ «ساختمان‌های بزرگ در حین فرو ریختن خطرآفرین نیز هستند و در عین حال باید مراقب خطرهای محتمل در چنین شرایطی باشیم.»

فاز فعلی تغییرات در ساختار اطلاعاتی و فرهنگی سپاه پاسداران هم زمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی، از سوی سلامی فرمانده جدید صورت گرفته ‌است.  

به گفته تحلیلگران سیاسی، این تغییر در عمل به معنی انحلال استقلال نسبی سازمان اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران و انتقال آن به زیر مجموعه فرماندهی کل این نهاد به حساب می‌آید.  

فاز اول تغییر در اطلاعات سپاه

پیش از این نیز سپاه پاسداران یک فاز تغییر در بخش اطلاعات را هم‌زمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی در دولت دوم احمدی‌نژاد تجربه کرده بود.  

در سال ۱۳۸۶،محمدعلی جعفری ‌فرمانده پیشین سپاه‌ پاسداران در مراسم معارفه خود از تقویت بنیه اطلاعاتی این نهاد خبر داده و از ایجاد «سازمان‌های تازه نفس برای مقابله با جنگ نرم» سخن گفته بود. او سپس در دوران فرماندهی خود اداره اطلاعات سپاه پاسداران را به سازمان اطلاعات ارتقا داد.  

پس از آن و تا سال جاری، این سازمان با توسعه نیروی انسانی،‌ بودجه و تجهیزات اداری خود به عنوان یک نهاد نیمه مستقل اطلاعاتی و در موازات وزارت اطلاعات دولت عمل کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More