شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعطیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی ده استان از سوی وزارت بهداشت، وزارت علوم: دانشگاه‌ها را تعطیل نمی‌کنیم

درحالی که وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور تعطیلی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های ده استان ایران صادر کرد اما همزمان علیرضا عبدالهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم گفت که تعطیلی دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم در دستور کار نیست.

سخنان متناقض مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت و وزارت علوم درحالی بیان شد که پیشتر شورای صنفی دانشجویان ۶۲ دانشگاه کشور در نامه‌ای خواهان اعلام وضیت اضطراری و تعطیلی تمام دانشگاه برای جلوگیری از فاجعه شدند و دانشجویان شماری از دانشگاه‌ها نیز با خواست تعطیلی دانشگاه روز و شب شنبه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، شامگاه شنبه سوم اسفند ماه گفت: «بنابر نظر قرارگاه کرونا ویروس، وزیر بهداشت دستور تعطیلی موقت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، گیلان، قم، قزوین، البرز، مازندران، مرکزی، گلستان، همدان و اصفهان را صادر کرده است.»

همزمان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گزارش داد که شیوع ویروس کرونا در استان‌های قم، مرکزی، گیلان و تهران منجر به صدور دستور تعطیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این چهار استان و استان‌های همجوار آنها شده است.

علیرضا عبدالهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، اما تعطیلی دانشگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه را رد کرد و گفت: «طبق نظر وزارت بهداشت برای تعطیلی دانشگاه‌های استان تهران فعلا تصمیمی نداریم، اما تعطیلی دانشگاه‌های استان‌های کشور منوط به نظر شورای تامین است.»

عبدالهی‌نژاد گفت که ستاد مربوط به مقابله با ویروس کرونا در وزارت علوم، در مرحله اول تصمیم گرفت که اردوهای دانشجویی، سمینارها، کنفرانس‌ها و برخی رویدادهای دسته جمعی را به زمان دیگری موکول کند اما در مورد دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت اعلام کرده که فعلا دانشگاه تعطیل نیستند و دانشگاه‌های استان‌ها با نظر شورای تامین می‌توانند درباره تعطیلی اقدام کنند.

 مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تاکید کرد که درحال حاضر اعلام تعطیلی دانشگاه‌های تحت نظر این وزارتخانه در دستور کار نیست و خانواده‌ها نباید نگران باشند، اما اگر شرایط خاص شد در آن صورت درباره تعطیلی دانشگاه تصمیم گیری می‌شود.

این درحالی است که دانشجویان خوابگاه دختران دانشگاه‌بهشتی تهران در اعتراض به تعطیل نشدن این دانشگاه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، تجمع کردند.

دانشجویان معترض در خوابگاه دختران دانشگاه‌بهشتی تهران در تجمع شامگاه شنبه خود با شعار «ما نمی‌خوایم بمیریم، همه به خونه می‌ریم»، به روند کند تصمیم گیری درباره تعطیلی دانشگاه‌ها در قبال شیوع ویروس کرونا اعتراض کردند.

گزارش‌های رسیده حاکی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های ایلام، شهرکرد، مازندران نیز دست به تجمع مشابهی زده و خواستار تعطیلی دانشگاه شدند.

شورای‌های صنفی ۶۲ دانشگاه در ایران روز شنبه سوم اسفند در نامه‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، هشدار دادند که با توجه به «انتقال و تکثیر بیماری کرونا در مکان‌های عمومی و پرجمعیت امری بدیهی بوده و جامعه دانشگاهی نیز در فضایی متراکم قرار دارد، انجام اقدامات و تمهیداتی در این شرایط اضطراری از جانب وزارت علوم ضروری است، زیرا هرگونه تعللی در این امر، بستر وقوع یک اپیدمی فاجعه بار را فراهم می‌آورد.»

در این نامه آمده است: «با توجه به شرایط ناگوار شیوع ویروس کرونا در تعدادی از شهرهای کشور که اعلام عمومی دیرهنگام آن از سوی مراجع ذی‌ربط پس از فوت چند نفر از هموطنان‌مان انجام شد، طبیعتا تمامی اقشار جامعه و از جمله دانشجویان، در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند.»

شورای‌های صنفی دانشجویان همچنین از وزیر علوم خواستند تا «بی قید و شرط و بدون فوت وقت» به «اعلام وضعیت اضطراری و به تبع آن تعطیلی مراکز دانشگاهی به منظور کاهش تراکم جمعیتی تا کنترل کامل این بیماری در کشور» کند.

«توزیع مجموعه غذایی و مکمل‌های غذایی برای دانشجویان و پرسنل دانشگاه‌ها»، « توزیع تجهیزات کمکی برای پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری مانند ماسک استاندارد، دستکش، ژل ضدعفونی کننده»، «معاینه پیشگیرانه دانشجویان در مراکز بهداشت دانشگاه و یا بیمارستان‎های تحت قرارداد» و «انجام ضدعفونی کامل در محیط‌های خوابگاهی، دانشکده ها، سرویس ها» از جمله دیگر خواسته‌های دانشجویان اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More