شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشکیل پرونده برای ۹ فعال مدنی به دلیل تجمع حمایت از خوزستان مقابل وزارت کشور: ادامه بازداشت ده‌ها معترض در خوزستان

 

درحالی که قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی پرونده جدیدی علیه ۹ فعال مدنی تشکیل داده‌اند که سه‌شنبه ۲۹ تیر ماه در جریان تجمع حمایت از خوزستان مقابل وزارت کشور بازداشت شده بودند، گزارش‌ها از تداوم ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان خوزستان و انتقال شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در تهران و کرج به قرنطینه زندان تهران بزرگ است.

در تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه مقابل وزارت کشور، سی نفر از فعالان صنفی و مدنی و حقوق بشری شناخته شده برای اعلام حمایت از اعتراضات مردم خوزستان شرکت داشتند با این حال نیروهای انتظامی و امنیتی به شدت با این تجمع برخورد کردند.

شماری از این فعالان مدنی در جریان تجمع مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته و بازداشت شدند. نرگس محمدی، پوران ناظمی پور، آرش کیخسروی، بهزاد همایونی، آرش صادقی، رادا مردانی، رسول بداقی و جعفر عظیم زاده و حمید آصفی از جمله فعالان حاضر در تجمع حمایت از اعتراضات خوزستان مقابل وزارت کشور، عصر همان روز ساعت‌ها پس از بازداشت آزاد شدند.

با این حال به گفته شماری از این فعالان مدنی، آنها در چند روز گذشته پیامکی دریافت کردند که در آن اعلام شده است «پرونده قضایی علیه آنها به شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت مقدس» ارسال شده است.

سعید دهقان، وکیل و حقوقدان؛ نیز در صفحه توییتر خود خبر داد که «شعبه ۲ بازپرسی اوین علیه ۹ شهروند بازداشتی در تجمع حمایت از مردم خوزستان پرونده‌سازی کرده است.»

این وکیل با تاکید براینکه این فعالان در تجمع مسالمت‌آمیز در مقابل وزارت کشور با خشونت بازداشت شده بودند، از «نرگس محمدی، آرش کیخسروی، پوران ناظمی، آرش صادقی، رسول بداقی، جعفر عظیم‌زاده، حمید آصفی، بهزاد همایونی و روح‌الله مردانی» به عنوان ۹ فعال مدنی نام برد شعبه ۲ بازپرسی دادسرای مقدس مستقر در زندان اوین علیه آنها پرونده جدیدی باز کرده است.

همزمان گزارش‌های غیر رسمی حامی از انتقال شماری از بازداشت شدگان اعتراضات دو هفته گذشته در تهران و کرج به قرنطینه زندان تهران بزرگ است.

مقام‌های امنیتی، انتظامی و قضایی تاکنون به شمار بازداشت شدگان در جریان اعتراضات تهران و کرج اشاره‌ای نکرده‌اند ولی شهر تهران و مناطقی از کرج به ویژه فردیس کرج  در دو هفته گذشته و همزمان اعتراضات خوزستان صحنه چند دور تجمع‌های اعتراضی بود.

یکی از این تجمع‌های اعتراضی روز دوشنبه چهارم از جمله در تجمع اعتراضی که از مقابل بازار علاءالدین شکل گرفت و پس از آن شامگاه جمعه نهم مرداد در جریان برگزاری جشن قهرمانی پرسپولیس مناطق مختلفی از شهر تهران به ویژه تهران‌پارس در شمال شرق و شهر بهارستان در جنوبی غربی پایتخت صحنه اعتراضات مردم و جوانان معترضی شد که شعارهایی علیه خامنه‌ای و شعارهای چون «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

همچنین دوشنبه چهارم مرداد ماه نیز جمعی از مردم فردیس کرج در حمایت از اعتراضات خوزستان به خیابان آمده و تظاهرات کردند و شعارهایی از جمله «از کرج تا خوزستان، اتحاد اتحاد»، «از فردیس تا خوزستان، اتحاد اتحاد» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

از سوی دیگر، فعالان حقوق بشر و منابع محلی از ادامه بازداشت ده‌ها نفر از جوانان و نوجوانان و همچنین کودکانی خبر دادند که در جریان نزدیک به دو هفته اعتراضات شبانه به بی‌آبی در خوزستان بازداشت شده‌اند.

پس از آنکه گزارش‌هایی درباره تعیین وثیقه‌های سنگین و چند صد میلیون تومانی برای کودکان و نوجوانان بازداشت شده در اعتراضات خوزستان منتشر شد، صادق مرادی، رییس دادگستری خوزستان، روز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه، گفت که بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان «بلاقید» آزاد شده‌اند.

مرادی گفت: «با توجه به تنش و کمبود آب بوجود آمده در خوزستان، اعتراضات و تجمعاتی در این خصوص انجام شد و تعدادی از شرکت کنندگان در همان مرجع انتظامی پس از تذکراتی، بلاقید آزاد شدند.»

رییس دادگستری خوزستان البته افزود که آن دسته از از بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان آزاد شده‌آند که «دخالتی در تخریب اموال عمومی و سلب آسایش و امنیت» نداشتند، ولی درباره شمار دیگر بازداشت‌شدگان و وضعیت آنها توضیحی ارائه نکرد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More