شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشکیل هیاتی در قوه‌قضاییه برای بررسی ماجرای شکنجه اسماعیل بخشی

 

 

صادق لاریجانی ریيس‌قوه قضاییه ایران به دادستان کل کشور دستور داد که برای بررسی ماجرای شکنجه اسماعیل بخشی یک هیات مستقل تشکیل داده و هرچه سریع‌تر نتیجه را گزارش دهد.

قرار است این هیات به شهر شوش سفر کند و موضوع را بررسی کند. روز یکشنبه شانزدهم دی ماه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری هفتگی‌اش گفته بود اگر اسماعیل بخشی شکایت کند، دستگاه قضایی وارد می‌شود ولی با دستور رئیس قوه قضاییه، رویکرد قضایی در مواجهه با این موضوع عوض شده است.

روز شانزدهم دی ماه همچنین علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبر داده بود که با موافقت علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، این پرونده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد ورود علی لاریجانی به این پرونده هم در تغییر رویکرد قضایی موثر بوده است.

صادق لاریجانی در سخنان خود همچنین با تاکید بر اینکه «تخلف احتمالی یک بازجو نباید به حساب یک مجموعه گذاشته شود»، از متهم شدن وزارت اطلاعات انتقاد کرده و گفته است: «گاهی زندانی تصور می‌کند محیط زندان باید برایش مانند هتل باشد.»

او با متهم کردن رسانه‌ها به دامن زدن به شایعات نامعقول گفت: «مجموع برخوردهایی که رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دشمن با این موضوع می‌کنند، نشان می‌دهد این ماجرا می‌تواند در ادامه پروژه‌های پی در پی و تخریبی دشمن علیه نظام باشد.»‌

در همین حال، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی در گفتگو با وب‌سایت رویداد۲۴ از افزایش فشارها بر موکلش برای تکذیب سخنانش درباره شکنجه خبر داده است. «کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه» هم با تایید این خبر نوشته که علاوه بر اسماعیل بخشی، خانواده او نیز برای تکذیب شکنجه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

علی مطهری، نایب ریيس مجلس هم دیروز بحث شکنجه را مایه شرمساری دولت روحانی خوانده بود و خواستار توضیح و برخورد وزارت اطلاعات با مجرمان شده بود.۳۴ تشکل دانشجویی از محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران خواستند که در یک مناظره با اسماعیل بخشی شرکت و درباره ادعای شکنجه پاسخ دهد.

با این حال، مقام‌های وزارت اطلاعات تاکنون به این پرونده واکنشی نشان نداده‌اند ولی غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به نقل از آنها گفت که «هیچ شکنجه‌ای اتفاق نیفتاده است».

اسماعیل بخشی، جمعه گذشته با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام افشا کرد که در طول دوران بازداشت خودش به شدت شکنجه شده، طوری که ۷۲ساعت قادر به حرکت نبوده است.

او گفته است شکنجه‌گران خود را «سرباز گمنام امام زمان» می‌نامیدند. عنوانی اختصاری که برای توصیف ماموران وزارت اطلاعات به کار می‌رود. اسماعیل بخشی در پایان نامه‌اش از وزیر اطلاعات ایران دعوت کرده بود که در یک مناظره تلویزیونی به پرسش‌های او درباره علت شکنجه، توهین و شنود مکالمات خصوصی‌اش پاسخ دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More