شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشکیل قرارگاه نیروهای مسلح یک روز پس از فرمان خامنه‌ای؛ آمار رسمی جان‌باختگان به ۵۱۴ نفر رسید

یک روز پس از فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برای تشکیل یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» از سوی ستاد کل نیروهای مسلح این کشور در زمینه مقابله با شیوع کرونا، اولین جلسه این قرارگاه برگزار شد.

این جلسه به ریاست محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۳ اسفند، برگزار شد و عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از جمله مقام‌هایی بودند که در آن حضور داشتند.

روز پنج‌شنبه خامنه‌ای از این قرارگاه خواسته بود که «علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد.»

در حالی که دولت ایران ستادی را برای مقابله با کرونا تشکیل داده، خامنه‌ای «تقسیم وظائف و ماموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح» را از وظایف این قرارگاه دانست و نوشت: «با توجه به قرائنی که احتمال حمله‌ بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.»

همچنین در حالی که دانشگاه‌های علوم پزشکی و مقام‌های استانداری و فرمانداری شهرهای مختلف ایران، به ارائه آمارهای جداگانه در زمینه شیوع کرونا در ایران می‌پردازند، ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تنها مرجع رسمی انتشار و اعلام اطلاعات و آمار» در این زمینه، وزارت بهداشت است.

در این بیانیه آمده که «انتشار برخی اظهار نظرات و گمانه‌زنی‌ها از سوی افراد غیرمرتبط و غیرمسئول و غیرمتخصص که از سر دلسوزی یا ناآگاهی بعضا مطرح می‌شود هیچ‌گونه مبنای مستند و علمی» ندارد.

در تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت، تعداد جان‌باختگان در ایران به ۵۱۴ نفر رسید. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین اعلام کرد آمار مبتلایان هم از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است.

 این در حالی است که بر اساس آمار منابع ایران اینترنشنال، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۱۸۰۰ نفر گذشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران در ادامه گفت: «آمار استان‌های اصفهان و خراسان رضوی با توجه به مسافرپذیر بودن، در حال افزایش است و از مردم می‌خواهیم که به این استان‌ها سفر نکنند.»

او بار دیگر از مردم خواست که در سامانه دولت درباره کرونا، علائم خود را ثبت کنند. 

در حالی که وزیر بهداشت از طرح دولت برای جداسازی مبتلایان از افراد مشکوک خبر داده، جهانپور نیز گفت: «افرادی که مشکوک به ابتلا باشند به مراکز درمانی ارجاع شده و اگر نیاز به مراقبت در منزل داشته باشند، در منزل مورد مراقبت قرار می‌گیرند. این اقدام بار مراجعه به بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد و کمک زیادی به کنترل و مهار بیماری می‌کند.»

 

تعطیلی بازارهای مختلف در شهرهای ایران

همچنین در حالی که چند روز بیشتر به عید نوروز باقی نمانده، بسیاری از بازارها در شهرهای مختلف ایران تعطیل شده است.

در زنجان، بازار، کلیه صنوف و مراکز خرید این شهر به غیر از خواربار فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها برای مقابله با گسترش شیوع کرونا از روز جمعه تعطیل است.

در اصفهان، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، از تعطیلی بازارچه‌های موقت عرضه صنایع دستی و معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری این اداره کل نیز از تعطیلی تمام واحدهای اقامتی دائم استان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

در استان کرمان، فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان از تعطیلی بازار و مراکز خرید در رفسنجان کماکان تا روز دوشنبه هفته آینده خبر داد.

رییس جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل نیز گفت: طبق توافق با استاندار اردبیل و کسبه بازار تاریخی اردبیل تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

در حالی که بازار تهران نیز به شدت خلوت شده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اعلام کرد: قرار نیست به دلیل شیوع ویروس کرونا، پمپ بنزین‌ها، نانوایی‌ها و سایر فروشگاهها در تهران بسته شود.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More