شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید موج برف و کولاک در ایران؛ لغو پروازها، انسداد مسیرهای روستایی و افزایش تصادف‌

با تشدید و گسترش موج برف و کولاک در بیش از ۱۰ استان شمالی و غربی ایران،‌ هم‌زمان با تعطیلی مدارس بعضی مناطق و بسته شدن برخی مسیرهای اصلی و فرعی کشور، دسترسی به صدها روستا موقتا غیر ممکن شده است.

رامبد نوذری، معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، روز دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه گفت مسیر دسترسی به ۳۶۷ روستای این استان به دلیل بارش برف و کولاک بسته شده است.

به گفته او، دست‌کم ۸۰ نفر از مسافران در جاده‌های این استان در راه مانده بودند که اسکان داده شده‌اند.

هم‌زمان تصاویر منتشرشده از سوی مردم و مسافران در استان‌های درگیر برف و کولاک حاکی از متوقف شدن تردد شهروندان در برخی جاده‌های اصلی از جمله در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان است.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران گفته است که به بیش از پنج هزار نفر که در محورهای کوهستانی کشور به کمک‌ احتیاج پیدا کردند امدادرسانی شده است.

در آذربایجان شرقی، سرپرست پلیس راه از تصادف حدود ۶۰۰ خودرو در مسیرهای این استان خبر داده است. به گفته این مقام انتظامی، این تصادف‌ها منجر به فوت نشده، اما در هفت مورد باعث جراحت مسافران شده است. 

در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و همدان، مقام‌های آموزش و پرورش مدارس نوبت صبح و بعدازظهر دوشنبه را در مقاطع مختلف در شهرهایی که با بارش شدیدتر برف روبه‌رو بوده‌اند، تعطیل اعلام کرده‌اند.

در استان زنجان نیز مسئولان راهداری از مسدود شدن مسیر دسترسی به ۸۰ روستا در شهرستان‌های ایجرود، ماهنشان، سلطانیه،‌ ابهر و زنجان خبر داده‌اند. هم‌زمان مسیر دسترسی به ۱۸۵ روستای استان کرمانشاه نیز بسته شده است.

با تاخیر در برخی پروازهای استان‌های درگیر برف، مسئولان فرودگاه ایلام کلیه پروازهای صبح این فرودگاه را لغو کردند.  

پلیس راه کشور وضعیت جاده‌ها در استان‌های درگیر برف را نیز «نامناسب» خوانده و معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مسافران خواسته تا به دلیل بارش یک متری برف و سرما تا ۲۵ درجه زیر صفر، از مسافرت در تعطیلات هفته جاری به استان های شمالی خودداری کنند.

بنا بر اعلام نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور، محورهای شریانی شهداد به نهبندان، خرم‌آباد به پل‌دختر، مریوان به سقز، پیرانشهر به تمرچین، شمشک به دیزین، اولنگ به شاهرود،‌ سی‌سخت به پادنا، پازک به بلده،‌ گنجنامه به تویسرکان،‌ پونه به خلخال، سروآباد به پاده از جمله مسیرهای مسدود کشور به دلیل برف و کولاک است.

در جاده مهاباد به بوکان ارتفاع برف به شش متر رسیده و منجر به توقف تردد شده است.

مقام‌های راهداری و پلیس راه ایران نیز در دست کم ۹ استان اعلام آماده‌باش کرده‌اند. 

سازمان هواشناسی اعلام کرده است با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درجه‌ای هوا در نیمی از استان‌های کشور تا روز چهارشنبه برف و کولاک اتفاق خواهد افتاد. 

آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران و همدان طی دو روز گذشته تحت تاثیر برف و کولاک قرار گرفته‌اند.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More