شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید مشکلات معیشتی زعفران‌کاران؛ فقر کشاورزان و سرگردانی کارگران

 

در پی تاخیر دولت ایران در پرداخت مطالبات پرورش‌دهندگان زعفران و همچنین تشدید مشکلات اقتصادی در بحران کرونا، کارگران و کشاورزان این حوزه بیش از پیش با تنگناهای معیشتی روبه‌رو شده‌اند.

خبرگزاری کار ایران،‌ ایلنا، روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه در گزارشی نوشت با وجود تولید سالانه ۵۰۰ هزار کیلوگرم زعفران در ایران، سهم کشاورزان و کارگرانی که در زمین‌ها کار می‌کنند تقریبا «هیچ» است.

ایلنا اشاره می‌کند ۱۲۰ هزار خانوار در دو استان خراسان جنوبی و رضوی، که ۹۰ درصد زعفران ایران را تولید می‌کنند،‌ از راه کشت این محصول درآمد معیشتی دارند.

اما اکنون کشاورزان این استان‌ها علاوه بر مشکلات اقتصادی و همچنین محدودیت‌هایی از جمله دسترسی به آب، با تاخیر در پرداخت مطالباتشان از سوی دولت مواجه و بیش از پیش «فقیر» شده‌اند.

از سویی نیز کاهش ارزش ریال رونق عرضه و فروش این محصول برای پرورش‌دهندگان را با چالش مواجه کرده است. یکی از زعفران‌کاران شهرستان زاوه در خراسان رضوی به ایلنا می‌گوید: «کشاورز به عنوان سرحلقه تامین زعفران کشور، قربانی کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و قربانی قیمت پایین زعفران ایران در جهان می‌شود.»

این گزارش اشاره می‌کند که دستمزد کارگران در این زمین‌ها نیز روزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است و بسیاری از کارگران فصلی این صنعت در تابستان به تهران مهاجرت و در کوره‌پزخانه‌های شهرستان‌های این استان کار می‌کنند.

براساس این گزارش، «سرگردانی کارگران در بیکاری و غوطه خوردن آن‌ها در مشاغل کم‌درآمد و موقت»‌ ‌شان اجتماعی آن‌ها را از بین برده است.

 

نگرانی از شیوع کرونا

مشکلات اقتصادی و معیشتی زعفران‌کاران و کارگران این حوزه با شیوع کرونا تشدید شده است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر در گزارشی اشاره کرده بود که کشاورزان علاوه بر این‌که با کمبود کارگر در فصل برداشت امسال مواجه شدند، نگران شیوع این ویروس از طریق زعفران هم هستند.

یک کشاورز گنابادی در همین زمینه به تسنیم گفته است: «با شرایط موجود که مردم ترس از کرونا دارند، برای مراحل برداشت و تمیز کردن گل زعفران مشکل خواهیم داشت و مطمئنا خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌شود.»

شیوه کاشت و برداشت و بسته‌بندی این محصول به دلیل سنتی بودن در اغلب مزارع نگرانی درباره شیوع کرونا را بیشتر کرده است.

از سوی دیگر علاوه بر عدم حمایت دولت، کاهش سطح معیشتی و همچنین مشکلات کارگران، کارخانه‌داران در این صنعت محصول را زیر قیمت مصوب از کشاورزان می‌خرند و این مساله موجب کاهش سود پرورش‌دهندگان می‌شود.

گزارش رسانه‌های دیگر در این زمینه نیز حاکیست دلالان خریدار محصول سود غالب در این حوزه را به دست می‌آورند و کشاورزان از آن گلایه دارند.

روزنامه «گسترش» در آبان‌ماه گزارش داد که افزایش مشکلات کشاورزان و همچنین کاهش قیمت گل زعفران هم‌زمان با برداشت محصول موجب شد در شهرستان تایباد تعدادی از پرورش‌دهندگان به صورت اعتراضی زعفران خود را با تراکتور شخم بزنند و در تربت حیدریه هم زعفران‌کاران با رهاسازی گوسفندانی در مزارع محصولات و دسترنج خود را از بین بردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More