شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید بحران کرونا در استان‌های شمالی؛ درخواست نمایندگان برای اعلام وضعیت قرمز و قرنطینه فوری

 

با تشدید بحران کرونا در  شمال ایران نمایندگان گیلان و مازندران از مقام‌های دولت خواستند تا فورا نسبت به قرنطینه کامل  این استان‌ها اقدام کنند؛ هم‌زمان گزارش‌هایی از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های گلستان منتشر شده است.

هشت عضو مجمع نمایندگان استان گیلان روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه با نوشتن نامه‌ای به رییس مجلس و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواستار صدور دستور تعطیلی کامل ادارات و قرنطینه کامل این استان شدند. 

در مازندران نماینده بهشهر طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ خواستار اعلام «وضعیت قرمز »برای این استان و «قرنطینه کامل» آن شد.

هم‌زمان نمایندگان استان‌ فارس نیز درخواست‌مشابهی را از دولت مطرح کرده‌اند. 

بر اساس برخی گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، در برخی شهرها مردم به دلیل عدم اقدام دولت به صورت خودجوش اقدام به انسداد راه‌های ورودی به استان کردند. 

در استان مازندران تعدادی از مردم محمودآباد  و رامسر به صورت شیفتی اقدام به جلوگیری از ورود مسافران به این استان می‌کنند. علی اکبری، نماینده شیراز،‌ نیز از مقام‌های استان فارس خواسته بدون منتظر ماندن برای دریافت دستور از بالا اقدام به بستن راه‌های ورودی استان کنند.

افزایش آمار مبتلایان؛ پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد افزایش سریع آمار مبتلایان در استان‌های شمالی آن‌ها را با بحران کمبود فضای بیمارستان و تخت کافی نیز مواجه کرده است.

محمد میرزابیگی،‌ رییس نظام پرستاری کشور،‌ روز دوشنبه کمبود لوازم حفاظت از پرستاران از جمله ماسک و دستکش در استان‌های شمالی را «نگران‌کننده» عنوان کرد و از شهروندان خواست اجازه دهند این لوازم ابتدا به امدادگران تحویل داده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان شامگاه یک‌شنبه گفته بود که ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌هایی که مختص بستری بیماران حاد تنفسی در  این استان بودند پر شده و جوابگوی بیماران جدید نیست. 

نمایندگان گیلان و مازندران نیز در نامه‌هایی جداگانه به مقام‌های دولت خواستار رسیدگی فوری به وضعیت بحرانی استان خود شده‌اند.

در مازندران آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی حاکی از وجود دست‌کم یک‌هزار و ۲۲۶ نفر مبتلا است. رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز از بستری شدن دست‌کم دو هزار و ۱۰۳ بیمار از ابتدای این بحران در استان خبر داد.

گزارش‌ها حاکی است در این استان‌ها مقام‌های دولتی و نظامی دستور تجهیز اماکن عمومی از جمله سالن‌های ورزشی و هتل‌ها به تخت و امکانات درمانی و همچنین استقرار بیمارستان‌های صحرایی برای پذیرش بیماران کرونایی را صادر کرده‌اند.

آخرین آمار رسمی اعلام شده حاکی از جان باختن دست‌کم ۳۱ نفر در گلستان و ۲۱ نفر در مازندران است. با این حال نمایندگان برخی استان‌ها آمار رسمی اعلام شده را غیرواقعی خوانده‌اند.

 در ارتباط با گیلان، روز یکشنبه خبری به نقل از نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت مبنی بر ۲۰۰ فوتی این بیماری منتشر شده بود که سپس اعلام شد این عدد مربوط به تعداد کل جان‌باختگان بیماری‌های حاد تنفسی از اول اسفند بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More