شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید بحران دارویی ایران در تحریم؛ انکار دولت و اقرار مجلس

 

در حالی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران بحران کمبود دارو در این کشور را رد می‌کند؛ فراکسیون غذا و داروی مجلس ضمن نادرست دانستن این موضوع اعلام کرد ایران با کمبود دارو در «۲۰ مورد» مواجه است.

همایون هاشمی،‌ رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس ایران،‌ روز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: «این‌که برخی مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند کمبود دارو نداریم، درست نیست.»

او افزود: «با کمبود ۲۰ قلم دارو در کشور روبروییم، البته در شرایط تحریمی سختی قرار داریم.»

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ روز دهم بهمن‌ماه ضمن تاکید بر عدم کمبود دارو در ایران اظهار کرده بود وضعیت کشور در این زمینه «نه از پارسال، بلکه از خیلی از سال‌ها بهتر است.»

رئیس فراکسیون غذا و دارو ضمن رد این اظهارات وزیر دولت به اقدام «شرکت‌های فوریتی و تامین مواد اولیه» وزارت بهداشت اشاره کرد و «اعلام فوریت» در این حوزه را به معنای کمبود دارو دانست. 

هاشمی همچنین ضمن تایید مشکل در تامین مواد اولیه بر اقدام وزارت بهداشت برای تهیه و توزیع «داروهای خاص و شیمی‌درمانی» تاکید کرد و خواستار اقدام برای مقابله با ایجاد «سردرگمی» برای مردم در این زمینه شد.

مقام‌های ایران بارها تحریم‌های آمریکا را «ظالمانه» خوانده و از اثرات آن بر شبکه دارویی و غذایی و به خطر انداختن جان بیماران سخن گفته‌اند.

روز یکشنبه سفارت سوئیس در تهران اقدام به رونمایی از ۱۸۰ هزار قلم داروی پزشکی وارداتی به ایران «در چارچوب تمهید تجاری انسان‌دوستانه» سوئیس کرد. با این حال اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌ دولت، آن را «اقدام تبلیغاتی» خواند و سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت جمهوری اسلامی آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

در واکنش به اظهارات ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که تغییری در صدور مجوزهای عمومی برای صادرات دارو و اقلام بشردوستانه به ایران نداده و از صادرات این اقلام به ایران استقبال می‌کند.

با وجود تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی، وبسایت «دیپلماسی ایرانی» در خرداد ماه طی گزارشی تفصیلی تایید کرده بود که بر اساس یک مطالعه موردی تحریم‌ها به صورت منفی بر «تولید دارو»، «‌افزایش قیمت داروها» و «کمبود داروهای حیاتی» در ایران تاثیر گذاشته است. 

بحران مالی داروخانه‌ها؛ چک برگشتی و زندان

تایید تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر شبکه تامین و توزیع دارو در ایران از سوی مجلس در شرایطی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر مسئولان حوزه دارو چندین بار بر «بحرانی» بودن وضعیت مالی داروخانه‌ها نیز تاکید کرده‌اند.

مهدی زارعی، رییس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران، در آذرماه ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی و بدهی‌های داروخانه‌ها شرایط اقتصادی آن‌ها را «بسیار وخیم» و توان داروسازان را رو به پایان خوانده بود.

او گفت که داروسازان برای تامین نیازهای خود اقدام به دریافت «وام بانکی و پرداخت سودهای آن‌چنانی» کرده‌اند. 

پس از آن نیز علی فاطمی،‌ نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران،‌ ضمن اشاره به وضعیت نابسامان نقدینگی و رشد بدهکاری داروخانه‌های این کشور از افزایش تعداد داروسازانی خبر داد که به دلیل چک‌های برگشتی در زندان به سر می‌برند.

تشدید مشکل مالی و تامین در داروخانه‌ها یک‌ بار اخیرا و هم‌زمان با شیوع موج آنفولانزا در پاییز اثرات خود را نشان داد. 

با ابتلای بیش از هشت هزار نفر به این بیماری در سراسر کشور، وبسایت «سلامت‌نیوز» در گزارشی نوشته بود که با وجود تحریم‌ها‌ «وزارت بهداشت در محاسبات خود برای توزیع واکسن دچار اشتباه شد» و واکسن مورد نیاز برای شهروندان را «بسیار دیرتر از معمول» توزیع کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More